Het wordt misschien te rustig in Nijverdal

Het ‘karrespoor’ tussen Enschede en Zwolle krijgt een bijzondere tunnel in Nijverdal.

De drukke N35 loopt nu nog – als Grotestraat– dwars door het centrum van Nijverdal. Opening van een nieuw stuk weg zal het aantal vrachtwagens er ruimschoots halveren. Foto Herman Engbers

Op nauwelijks twee meter van het voorbijrazende verkeer zitten Jaap en Nel Schoneveld op een terrasje, likkend aan een ijsje. „Verschrikkelijk ja, die drukte”, beaamt Jaap. Oversteken is hier bijna niet mogelijk. Auto’s en vrachtwagens rijden af en aan, staan stil, trekken op. Uitlaatgassen verspreiden zich.

Dit is ‘het karrespoor’ tussen Enschede en Zwolle. Sinds jaar en dag perst het doorgaande verkeer zich op deze N35, dé route tussen de grootste stad van Overijssel en de provinciehoofdstad, dwars door de dorpskern van Nijverdal, met aan weerszijden winkels en eetgelegenheden.

Vanaf zaterdag zal het hier een stuk minder druk zijn. Dan gaat na veertig jaren plannenmakerij een nieuw stuk weg (zes kilometer) met een tunnel (vijfhonderd meter) open, iets ten noorden van de bestaande route.

Opmerkelijk: bij het ontwerp van de tunnel is van meet af aan rekening gehouden met gecombineerd gebruik door wegverkeer en trein. Rijkswaterstaat was opdrachtgever, mede namens spoorbeheerder ProRail. „Dat is nog niet eerder gebeurd”, zegt projectmanager Eelco Negen van Rijkswaterstaat. Nijverdal kreeg ook een nieuw, verdiept aangelegd station. Kosten van het project: 320 miljoen euro.

Volgens de voorspellingen daalt hierdoor het aantal vrachtwagens en auto’s op de Grotestraat van elf- naar vijfduizend per etmaal. Geschatte tijdwinst voor de gebruikers van de N35: tien minuten tot een kwartier in de spits. De nieuwe route scheelt drie verkeerslichten en een paar zebrapaden.

Niks meer te kijken

Maar wie denkt dat de dorpelingen eindelijk opgelucht ademhalen, heeft het mis. Ze zijn gewend geraakt aan het vele verkeer dwars door hun dorp. „Het maakt mij niet uit”, zegt Gerrit Reimink. Elke dag rond half vier ontmoet hij ‘zijn kameraden’ op een bankje langs de Grotestraat. Hij is gepensioneerd, heeft alle tijd.

In de uitlaatgassen, door de verkeersdrukte nauwelijks verstaanbaar, zegt hij: „Het wordt hier misschien rustiger, ja, maar dan hebben we ook niks meer te kijken. Vorige week nog giert hier een Corsa de hoek om, het portier zwaait open, vliegt er een baby uit met zitje en al. Kennelijk was de vrouw in de auto met het kindje op de vlucht voor haar man. Want die komt er even later aan en trapt haar in elkaar.”

Enkele winkeliers en horecaondernemers vragen zich af wat het effect van de tunnel zal zijn op de klandizie. Minder auto’s betekent minder klanten, vermoedt Meral Kilincci-Figengul van grillroom en cafetaria Smikkelshop. En het is al zo lastig voor ondernemers in Nijverdal, vindt ze. Je moet tegenwoordig betalen om te mogen parkeren, terwijl dat in omliggende gemeenten niet hoeft. En dan de leegstand. Overal in de langgerekte straat staan winkelpanden te koop of te huur. „Het is hier niet gezellig meer.”

Mooie boulevard

Of de Salland-Twentetunnel, zoals hij officieel gaat heten, de verkeersopstoppingen op de N35 bij Nijverdal echt oplost, is voor sommige dorpsbewoners de vraag. Zij vermoeden dat de auto’s en vrachtwagens straks op andere plekken in de file staan.

Als een knelpunt wordt opgelost, ontstaat elders een nieuwe zwakste schakel, voorziet projectmanager Negen van Rijkswaterstaat. „We hebben nu één probleem opgelost; er komen nog meer projecten.” Over vijf jaar bijvoorbeeld wordt de weg tussen Wierden en Nijverdal verbreed.

„Maar hier in het centrum zal het alleen maar beter worden”, verwacht Rudi Berentschot, die intussen op het bankje bij ‘kameraad’ Reimink is aangeschoven. „Ik hoop dat ik straks niet meer om vijf uur in de ochtend wakker word van het lawaai van vrachtwagens die over het iets verhoogde zebrapad denderen. Over tien jaar ligt hier vast en zeker een mooie boulevard.”

Aan plannen voor verfraaiing van het centrum wordt al gewerkt. Een van de ideeën is de Grotestraat smaller te maken, zodat het winkelende publiek meer ruimte krijgt, aldus wethouder Jelle Beintema (CDA) van de gemeente Hellendoorn, waar Nijverdal onder valt.

Beintema begrijpt de scepsis in het dorp best – het is toch afwachten hoe het allemaal uitpakt – maar hij is ervan overtuigd dat de tunnel „een geweldige impuls” zal betekenen: de aftrap voor vernieuwing van het dorpshart.