FrieslandCampina profiteert van problemen op de zuivelmarkt

De winst van zuivelconcern FrieslandCampina groeit fors, terwijl de boeren zelf minder aan melk verdienen.

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft in de eerste helft van dit jaar flink geprofiteerd van de daling van de melkprijzen. De winst steeg in de eerste zes maanden van 2015 met 85 procent tot 192 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzet van het zuivelconcern bleef vrijwel gelijk op 5,6 miljard euro.

FrieslandCampina is een zuivelcoöperatie van melkveeboeren met ruim 19.000 leden in Nederland, Duitsland en België. De melkprijs voor deze leden daalde in de eerste helft van het jaar met ruim 17 procent naar 36,48 euro per 100 kilo melk.

De ‘garantieprijs’, de minimale prijs die FrieslandCampina hen betaalt, daalde nog harder: met bijna een kwart naar 31,84 euro. Door de lagere kostprijs voor FrieslandCampina kon het bedrijf meer winst maken.

De oorzaken voor de daling van de marktprijs zijn divers, meldde de Rabobank deze zomer. In april is de quotering voor de melkproductie losgelaten, de productie in de Verenigde Staten is gestegen en ondertussen blijft nieuwe vraag naar melk vanuit China en Rusland uit. Herstel van de zuivelmarkt is pas volgend jaar te verwachten, volgens de bank.

De aangesloten leden worden door FrieslandCampina wel gedeeltelijk gecompenseerd voor de dalende melkprijzen, maar niet helemaal. Ze krijgen vanaf september een extra uitkering van ruim 2 euro per 100 kilo melk.

De winst van FrieslandCampina is ook gegroeid door wisselkoerseffecten (met 23 miljoen euro). Verder profiteerde het bedrijf van de verkoop van zuivelproducten met hogere marges, zoals yoghurtdranken en toetjes. Topman Roelof Joosten sprak in een persbericht van „een goed resultaat” ondanks de „onzekere markten”.

FrieslandCampina heeft vestigingen in 32 landen en telt circa 22.000 werknemers. Met een jaaromzet van 11,3 miljard euro behoort FrieslandCampina naar eigen zeggen tot de zes grootste zuivelondernemingen ter wereld.