Van water drinken kun je afvallen

Afvallen hoeft niet moeilijker te zijn dan steevast een half uur voor elke maaltijd een halve liter kraanwater te drinken. Dat schrijven onderzoekers van de universiteiten van Birmingham en Oxford in een artikel dat binnenkort verschijnt in het blad Obesity.

De Britse wetenschappers baseren zich op een studie onder 84 volwassenen met overgewicht. De groep die drie maanden lang trouw een ‘waterdieet’ volgde, viel gemiddeld 2,4 kilo af en de controlegroep raakte in die periode 1,2 kilo kwijt. Omdat het recept zo makkelijk is in te passen in de dagelijkse routine en niets kost, verwachten de onderzoekers dat het volhouden van het waterdieet geen groot obstakel hoeft te zijn.

Gaandeweg de studie bleek dat echter niet voor iedere deelnemer het geval. Iets minder dan de helft bleef het schema trouw. Het resultaat bij hen was vergelijkbaar met wat commerciële afvalprogramma’s bij mensen met overgewicht kunnen bereiken.

Het onderzoek bevestigt de resultaten van een soortgelijke studie uit 2010, maar verbreedt de conclusies nu naar de algemene bevolking. Hoe het waterdieet precies werkt, weten de onderzoekers niet. Een theorie is dat het water de maag vult, hetgeen zorgt voor verzadiging. Maar dat effect zou tenietgedaan kunnen worden als mensen dan, als het water is verdwenen, tussen de maaltijden door gaan snacken omdat zij weer honger krijgen. Een alternatieve verklaring is dat door het water de energie-inhoud van de maaginhoud afneemt. Eerder onderzoek heeft laten zien dat het eten van laagcalorische maaltijden in ieder geval op de korte termijn kan leiden tot afvallen.