Spelletjesontwikkelaar Rovio (Angry Birds) ontslaat 260 werknemers

De Finse mobiele spelletjesontwikkelaar Rovio, bekend van de hit Angry Birds, bereidt een ingrijpende reorganisatie voor waardoor 260 werknemers hun baan verliezen. Dat maakt het bedrijf zojuist bekend.

Angry birds 2. Afbeelding: Rovio

De Finse mobiele spelletjesontwikkelaar Rovio, bekend van de hit Angry Birds, bereidt een ingrijpende reorganisatie voor waardoor 260 werknemers hun baan verliezen. Dat heeft het bedrijf zojuist bekendgemaakt.

Volgens The Guardian had het bedrijf in 2013 achthonderd mensen in dienst. Eind 2014 ontsloeg Rovio al 110 werknemers, waardoor de huidige ontslagronde neerkomt op bijna 40 procent van alle werknemers.

Het bedrijf wil zich verder toespitsen op zijn kernactiviteiten, het ontwikkelen van mobiele games. Niettemin worden de werknemers die zich bezighouden met de productie van een Angry Birds-film ontzien bij de ontslagen.

Angry birds volstaat niet meer

Rovio teert nog steeds op het succes van Angry Birds (2009), een mobiele game waarbij boze vogels worden afgeschoten op groene biggetjes. Dit spel, waarvan verschillende versies zijn uitgebracht, is meer dan twee miljard keer gedownload.

Maar het bedrijf kan niet langer alleen op Angry Birds teren. Afgelopen jaar daalde de omzet van het bedrijf met 9 procent naar 158,3 miljoen euro. Het bedrijf verdiende 15,5 miljoen euro meer ten opzichte van het jaar ervoor aan mobiele games, maar verdiende 31,7 miljoen euro minder met de verkoop consumentenproducten, zoals Angry Birds-merchandise.

‘Fundamentele veranderingen nodig’

Directeur van Rovio Pekka Rantala zegt in een toelichting:

“Terwijl we een goed jaar achter de rug hebben, vooral door de lancering van Angry Birds 2 dat in de eerste maand na de lancering 50 miljoen keer is gedownload, zijn fundamentele veranderingen nodig om ervoor te zorgen dat Rovio zijn internationale ambities kan waarmaken als vooraanstaand entertainmentbedrijf in de mobiele games.”

“Rovio heeft de laatste jaren een uitzonderlijke groei doorgemaakt en we hebben nieuwe zakelijke kansen verkend. Het resultaat is dat we te veel verschillende dingen deden. Door onze huidige financiële positie moeten we ons nu richten op waar we het beste in zijn: fantastische game-ervaringen creëren, een geweldige animatiefilm maken en onze fans verblijden met prachtige producten.”