‘Financiële markt India is bulletproof’

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Hier is niets te zien, rustig doorlopen. Raghuram Rajan, de gouverneur van India’s Reserve Bank laat in Economic Times weten dat de Indiase markt in prima conditie is. De wereldwijde financiële markten mogen in brand staan, Indiase investeerders hoeven zich geen zorgen te maken.

Twee jaar geleden daalde de rupee flink in waarde, en Rajan heeft er naar eigen zeggen alles aan gedaan om de munt weer gezond te maken. Volgens de krant is India nu bulletproof tegen de wilde bewegingen van de financiële markten.

India behoort tot de best presterende opkomende markten. Economic Times schrijft dat India niet de fouten heeft gemaakt die andere centrale banken wel maakten: de rente bijvoorbeeld laag houden om groei te stimuleren. En de regering is bovendien erg voorzichtig geweest met haar uitgaven. Dat werpt vruchten af, denkt Rajan.

“Ik denk dat we bij lange na niet in paniek raken. We zijn voorzichtig. Maar ik denk dat iedereen wel ziet dat we in een veel betere situatie zitten dan in 2013.”

Zuid-Koreanen moeten vaker met vakantie

De gemiddelde Zuid-Koreaan neemt 8,6 vakantiedagen per jaar op. Dat is niet genoeg, vinden veel werkgevers. Ze moedigen hun personeel aan om meer tijd vrij te nemen. Op die manier worden productiviteit en creativiteit gestimuleerd. Zuid-Koreanen staan bekend om hun hoge prestatiedrang.

Een van de meest recente bedrijven die het personeelsbeleid aanpaste is Samsung. Personeel dat er al langer dan een jaar werkt, kan een heel jaar vrij krijgen en moederschapsverlof wordt verlengd van één naar twee jaar. Het gaat die bedrijven niet alleen om de belabberder productiviteit. De overheid spoort ze ook aan hun personeelsbeleid te veranderen. Het gaat namelijk bijzonder slecht met de Zuid-Koreaanse vrijetijdsindustrie.

Boeings gouden bergen in China

Boeing voorspelt dat China de komende twintig jaar 6.330 nieuwe vliegtuigen nodig zal hebben. Alles bij elkaar hebben de toestellen een waarde van 950 miljard dollar (824 miljard euro), meldt China Daily.

De vice president van Boeings marketingafdeling, Randy Tinseth, ziet groei in de Chinese luchtvaartsector.

“De komende twintig jaar zal China’s commerciële vloot bijna verdriedubbelen: van 2.570 toestellen in 2014 naar 7.210 vliegtuigen in 2034.”