#DvdW: AKO-winnaar Louis Ferron stierf vandaag 10 jaar geleden

Voor zijn Dagkalender van de Wereldliteratuur bekijkt journalist en schrijver Pieter Steinz dagelijks wat er actueel is in boekenland. Vandaag aandacht voor de Haarlemse auteur van het AKO-prijswinnende Karelische nachten (1989), die vandaag exact tien jaar geleden overleed.

Als zoon van een Hollandse moeder en een Duitse soldaat was Louis Ferron (1942-2005) zijn hele leven gefascineerd door de Duitse geschiedenis. Toch omvat de ‘Duitse trilogie’ waarmee hij zijn carrière begon geen gewone historische romans, maar Mulischiaanse fantasieën over meester-knechtverhoudingen in de 19de en 20ste eeuw. In Gekkenschemer (1973) wordt een naïeve hoveling zetstuk in het conflict tussen een componist en een vorst (in wie we Richard Wagner en Ludwig II van Beieren herkennen). In Het stierenoffer (1975), Ferrons beste roman, ontworstelt een veteraan uit de Eerste Wereldoorlog zich aan de invloed van zijn voormalige kapitein, die weigert zich neer te leggen bij de ondergang van het Duitse Rijk. En in De keisnijder van Fichtenwald (1976) probeert een bochelaar tevergeefs greep te krijgen op de gebeurtenissen in een door nazi’s bevolkt sanatorium annex concentratiekamp.

Ferrons stijl is uitzinnig (kitscherig, zeggen de criticasters), en zijn weergave van de werkelijkheid is grotesk, om niet te zeggen surrealistisch – ook in latere, in Nederland gesitueerde romans als Karelische nachten (1989, over een schrijver die beroemd wordt doordat hij zich het manuscript van een gestorven vriend toe-eigent) en de broeierige familieroman Het overspelige gras (2002, over de ondergang van een adellijk geslacht in de Achterhoek). In de jaren 90 schreef hij een aantal pseudo-autobiografische romans (waaronder De walsenkoning, 1983) over een mislukte en altijd kankerende journalist in het regenachtige en kleingeestige Haarlem; Ferrons spelletjes met de werkelijkheid en zijn voorliefde voor het citeren van grote voorbeelden maakten hem tot een van de meest geprezen (zij het weinig gelezen) postmodernisten van de Nederlandse literatuur.

Voor meer afleveringen van deze ‘Dagkalender’, zie The Global Reader.

Pieter Steinz zit op Twitter.