Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag?

Webshops moeten beter

Aan de service van webwinkels valt nog veel te verbeteren, schrijft de Volkskrant op basis van onderzoek van de Consumentenbond.

In het onderzoek werden tweehonderd webwinkels bekeken. Daaruit bleek onder andere dat meer dan de helft te laat of een verkeerd bedrag retour uitkeert na het terugsturen van het product door de consument. Volgens de Consumentenbond willen webwinkels hun ‘leven maar niet beteren’ aangezien dit onderzoek dezelfde slechte bevindingen rapporteert als de afgelopen twee jaar. Omdat webshops dit jaar het aantal fysieke retailers zal overtreffen is dit resultaat erg belangrijk.

Het meest opzienbarende gegeven uit het Consumentenbond-onderzoek is wel dat online retailers met een keurmerk niet beter presteerden. Volgens de Volkskrant onderzoekt de Autoriteit Consument en Markt mogelijkheden om overtreders uit het rapport van de Consumentenbond aan te pakken.

Pensioenwensen

Werkenden willen meer te zeggen hebben over hun pensioen, kopt de NOS. Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat 60 procent van werknemers invloed wil kunnen uitoefenen op hoe hun pensioensfonds hun geld belegt: bijvoorbeeld niet bij wapenfabrikanten. Driekwart van de ondervraagden zou zelfs willen bepalen hoeveel risico zij lopen bij investeringen.

Opmerkelijk is echter wel dat slechts 20 procent van de werknemers zou kiezen voor een individuele pensioenregeling waar zij zelf zouden moeten sparen en beleggen voor hun oude dag, schrijft de NOS. Die verantwoordelijkheid nemen zij niet graag voor eigen rekening ondanks dat ze meer invloed willen. Het onderzoek van het SCP moet het kabinet informeren bij hun geplande aanpassing van het pensioenstelsel.

Start-ups inspireren multinationals

Volgens de Telegraaf kunnen multinationals veel leren van start-ups als Uber, Airbnb en Tesla. Het is dan ook niet verwonderlijk dat die grote bedrijven het trucje afkijken bij die succesvolle concurrenten.

De krant nam een kijkje in start-upbroedplaats B.Amsterdam en kwam erachter dat bedrijven als Vodafone, Philips en ING daar geregeld over de vloer komen voor inspiratie en innovatie. En dan vooral voor workshops bij start-up InnoLeaps. Hier leren werknemers dat zij mogen falen - zoals veel start-ups doen - en hoe zij zich beter op klanten kunnen richten.