‘Dankzij die seks krijg ik aandacht’

Haar sketches hebben miljoenen hits op YouTube. Kan ze ook een speelfilm dragen?

‘Denk je nu echt dat ik zonder al die seksverwijzingen op het zelfde punt in mijn carrière zou staan als ik nu sta? Dan zit je er behoorlijk naast.” Het enige moment waarop comediènne Amy Schumer even tot leven lijkt te komen tijdens het interview – een van de honderden die ze moet geven om haar film Trainwreck te promoten – gaat over haar reputatie voor grove seksgrappen. Behoorlijk ongelukkig is ze daarmee: „Als je mijn grappen of mijn tv-show bekijkt, gaat het minder dan dertig procent van de tijd over seks.” Maar vervolgt Schumer: „Ik wil dat mensen naar mij luisteren en naar de film komen kijken, dus is het nodig om de aandacht te trekken.”

Aandacht trekken doet de Amerikaanse Schumer de laatste jaren als geen ander. „Comedy’s Viral Queen”, doopte de Britse krant The Guardian haar deze zomer. Fragmenten uit haar tv-show Inside Amy Schumer gaan viral met miljoenen hits op YouTube, weekblad Time noemde haar een van de meest invloedrijke mensen van dit moment.

Onlangs veroorzaakte ze nog een mediastormpje door een fotoschoot voor mannenblad GQ. Schumer poseerde verkleed als Prinses Leia met figuren uit de sciencefictionreeks Star Wars zoals C-3PO, R2-D2 en Chewbacca, terwijl ze suggestief op een lichtzwaard zuigt. Disney kon er niet om lachen.

En nu is er dus de eerste speelfilm waarvan ze het script schreef en zelf de hoofdrol speelt. In Trainwreck is ze te zien als een personage dat ze ook in haar stand-upshows speelt: een schaamteloze New Yorkse met een voorliefde voor alcohol, wiet en losse seks. Amy moet in Trainwreck haar overtuiging dat monogamie niet realistisch is onder de loep nemen nadat ze de nerd en sportarts (Bill Hader) leert kennen

De wereldwijde promotietour is Schumer niet in de koude kleren gaan zitten. De 34-jarige Amerikaanse staat in Amsterdam wezenloos journalisten te woord. Het jolige meisje dat eerder tv-interviews opvrolijkte door het publiek te vragen in het bijzijn van welke huisdieren ze wel en niet durven te masturberen, lijkt ver te zoeken. Bij inhoudelijke vragen over de film antwoordt Schumer zuchtend met clichés of ze begint met medespeelster Vanessa Bayer te keuvelen over wat ze allemaal zo geweldig vond op de filmset: vooral de uitstekende catering.

Op de vraag wat eigenlijk de bedoeling was van de inmiddels beruchte GQ-cover, antwoordt Schumer vervolgens kurkdroog: „Ik probeer er gewoon voor te zorgen dat mannen op mij vallen.” Dat antwoord mag met een korrel zout worden genomen, de meeste acties van Schumer die viraal gaan op sociale media leveren juist scherpe kritiek op de Amerikaanse populaire cultuur. Via parodie en overdrijving stelde ze onder meer de billenobsessie in muziekclips aan de kaak en Hollywoods seksistische houding tegenover oudere actrices.

Een van de meest gedeelde fragmenten uit haar tv-show is de sketch Last Fuckable Day. Daarin botst Schumer in het bos op actrices Julia-Louis Dreyfus, Patricia Arquette en Tina Fey die een partijtje hebben. De dames vieren dat Dreyfus door de studiobazen niet langer wordt gezien als geloofwaardig, seksueel actief wezen. Boerend, windend en ijsslurpend vertellen ze dat Dreyfus niet langer op haar lijn hoeft te letten en enkel nog gevraagd zal worden voor moederrollen of romcoms met Jack Nicholson. Op de vraag van Schumer of mannelijke acteurs een „Last Fuckable Day” hebben, beginnen de dames smakelijk te lachen. „Man stay fuckable forever.

Schumer maakt haar, vaak feministische, statements op een vrolijke manier en in hapklare brokjes van enkele minuten: ideaal voor online delen. Ze kon zo, zonder dat haar show hoge kijkcijfers haalde uitgroeien tot een fenomeen. Schumer: „Ik ben trots op die show en hoe we hem samenstellen, maar je hoeft hem niet per se van het begin tot het eind te bekijken. Ik ben ook blij als mensen af en toe een scène zien en we hen zo bereiken.”

Schumers speelt met haar tamelijk onschuldige voorkomen: ze zet zichzelf neer als een middenklasse tutje in een korte rokje, met perfect geföhnde blonde lokken, wat prettig contrasteert met een eindeloze analyse van de grootte van de penis van een van haar bedpartners in Trainwreck: „Dat is geen penis dat is een continent.” In 2012 vertelde ze in een radio–interview dat ze altijd in minirok en op hoge hakken optreedt. In Amsterdam laat Schumer weten: „Je kunt geëngageerd en betrokken zijn bij serieuze onderwerpen en jezelf nog steeds sexy voelen. Dat is nu net een van de belangrijkste thema’s van Trainwreck: tonen dat je mensen niet te snel moet labelen en wegzetten.”

Toch verliest Amy in de film uiteindelijk haar wilde haren: om gelukkig te worden in het leven en de liefde moet ze toch haar levensstijl aanpassen; een tamelijk conservatieve boodschap. Was dat echt nodig? Schumer, op automatische piloot: „Ze moet veranderen omdat ze de mensen rondom haar pijn doet. Maar misschien had ik haar niet liever moeten maken dan het meisje dat ik ben in mijn comedyshows. Misschien doe ik dat wel anders in de volgende film die ik ga schrijven.”