Reorganisatie bij DSM kost circa 1.000 banen

Met een forse reorganisatie wil DSM zichzelf strakker organiseren en de verliezen van de afgelopen jaren opvangen.

Een analist in het microbiologische laboratorium van het Biotechnology Center van DSM in Delft. Foto ANP

„Sneller, meer gefocust, kostenefficiënter.” Dat moet DSM allemaal worden van het schrappen van 900 tot 1.100 banen.

Het materialen- en ingrediëntenconcern in Heerlen heeft de afslankoperatie begin deze maand al aangekondigd, maar vanochtend maakte topman Feike Sijbesma de exacte omvang ervan bekend. Die is fors. DSM snijdt de banen vooral uit het ondersteunend personeelsbestand van 4.400 mensen: IT’ers, personeelsmanagers, communicatiemedewerkers, juristen en financieel personeel. De helft van de banen gaat verloren in Nederland, vooral op de hoofdkantoren in Heerlen en Sittard, een toch al „zwakke economische regio” volgens vakbond FNV. De reorganisatie moet eind 2017 zijn afgerond. Ook komt er een speciaal comité dat snel beslist over koerswijzigingen.

Het bedrijf vindt de operatie zelf nodig „om de organisatie op eigen kracht te laten groeien”, zegt de woordvoerder. Maar ook omdat het een kostenreductie wel kan gebruiken. De halfjaarcijfers waren dankzij gunstige wisselkoersen nog redelijk, maar goed presteert DSM niet. De winst die de raad van bestuur voor ogen heeft, wordt al jaren niet gehaald. De economie in opkomende landen groeit niet zo hard als gehoopt en de prijzen staan onder druk, mede door sterke concurrentie in China. Alleen al de lage prijzen voor vitamine E, een belangrijke inkomstenbron van DSM, drukken het resultaat van het bedrijf met 80 tot 90 miljoen euro per jaar.

Reorganiseren kost ook geld

Is deze reorganisatie genoeg? Dat is de vraag, zegt beursanalist Mutlu Gundogan van ABN Amro. Om een verlies van 100 miljoen euro te compenseren moet je veel meer bezuinigen dan dat bedrag. „Want de concurrent gaat óók besparen en z’n prijzen bijstellen. En je maakt kosten voor de reorganisatie zelf.”

Pas in november wordt duidelijk worden hoeveel DSM daadwerkelijk zal veranderen. Dan kondigt Sijbesma aan hoe hij de voedingsdivisie gaat reorganiseren. DSM, dat veel dingen maakte, wil zich richten op alleen voeding (onder de vlag ‘nutrition’) en specialistische materialen voor auto’s en verpakkingen. De rest moet weg. Zo is de productie van grondstoffen als caprolactam en acrylonitriel net in een nieuw bedrijf gestopt waarvan DSM maar 35 procent van de aandelen heeft.

Vooral de voedingsdivisie maakt minder winst dan verwacht. Naast de prijsdruk op vitamines heeft DSM last van minder vraag in de VS naar Omega-3-vetzuren. Uit studies bleken die niet zo gezond als gepropageerd.