Ook Jumbo stort zich op bezorging

Jumbo heeft dit jaar tientallen pick-up points geopend en telt er nu 100. Concurrent Albert Heijn heeft er 44. En nu gaat Jumbo ook thuisbezorgen.

Jumbo heeft met pick up-points een inhaalspurt gemaakt ten opzichte van marktleider Albert Heijn. Er zijn nu 100 ‘gele’ pick-up points en 44 ‘blauwe’. En nu gaat Jumbo vanuit die punten ook thuisbezorgen. Foto Jumbo

Jumbo kon natuurlijk niet achterblijven. Ook de één na grootste supermarktketen van Nederland gaat boodschappen thuisbezorgen. Marktleider Albert Heijn doet het al jaren en onlangs kondigde een nieuwe online supermarkt, Picnic, zijn intrede aan op de markt voor online boodschappen. Dit najaar start Jumbo met testen, begin volgend jaar hoopt het bedrijf echt van start te gaan.

Dat zegt de financiële topman Ton van Veen in een toelichting op de halfjaarcijfers die het supermarktconcern vandaag bekend heeft gemaakt. De afgelopen jaren is het Brabantse familiebedrijf gigantisch uitgebreid dankzij de overnames van Super de Boer en C1000. Van een bedrijf met 128 supermarkten in 2009, groeide Jumbo uit tot de tweede speler van de markt, met 580 filialen. AH is de grootste supermarktketen met 950 filialen in Nederland (en 31 in België).

De consumentenomzet van Jumbo bedroeg in de eerste zes maanden van het jaar 3,2 miljard euro, ruim een kwart meer dan een jaar eerder. Dat komt vooral doordat Jumbo in die periode veel C1000-winkels heeft omgebouwd, die nu dus meetellen bij de omzet van Jumbo. Kijk je naar de omzet van de Jumbo Groep Holding, waar in de eerste helft van dit jaar nog de resterende C1000-winkels onder vallen, dan zie je een omzetdaling: van 3,8 miljard naar 3,6 miljard euro. Jumbo heeft de afgelopen jaren 125 C1000-winkels doorverkocht aan Albert Heijn en Coop. Over de winst doet Jumbo nooit uitspraken.

Bekende gezichten aan de deur

Over de online strategie wil de financiële topman Van Veen wel wat kwijt. De afgelopen maanden heeft Jumbo drie tot vijf pick-up points per week geopend. Hier halen klanten hun online bestellingen zelf op. Vandaag opent Van Veen het honderdste afhaalpunt van Jumbo, in Zwaagdijk.

Jumbo heeft hiermee een gigantische inhaalspurt gemaakt ten opzichte van marktleider Albert Heijn. Er zijn nu 100 gele pick-up points en 44 blauwe. Sommige afhaalpunten zijn zelfstandige drive-throughs, die nog het meest op tankstations lijken. Andere pick-up points zitten in of bij een bestaande supermarkt. Ook de rest van dit jaar gaat Jumbo door met het openen van afhaalpunten, maar in een iets lager tempo dan tot nu toe het geval was. Aan het eind van 2015 zal de teller grofweg op 150 staan.

En dan dus die aankondiging van thuisbezorging. Dat gaat Jumbo logistiek iets anders aanpakken dan concurrent Albert Heijn. Bij AH komen de boodschappen voor de afhaalpunten uit het distributiecentrum in Almere, van waaruit ze direct bij de klanten door het hele land worden bezorgd.

Bij Jumbo gaan de pakketten vanuit het nieuwe e-fulfillmentcenter in Den Bosch, een distributiecentrum voor de online bestellingen, eerst naar de winkels, vertelt Van Veen. Van daaruit zullen de „bekende gezichten” van de lokale supermarkt de boodschappen thuisbezorgen, zegt hij. „Dat gebeurt dus niet op technische of anonieme wijze, wij gaan uit van de kracht van het lokale ondernemerschap.”

Dat is ook handig als er „onverhoopt” iets fout gaat, vervolgt Van Veen. „Als een product ontbreekt, kan dat eenvoudig vanuit de lokale winkels worden nabezorgd. Zo benutten we ons winkelnetwerk optimaal.”

Kannibalisatie

Op dit moment is Jumbo nog in onderhandeling met zijn franchisenemers over het verdienmodel achter de online bestellingen. Er bestaat immers altijd een risico op kannibalisatie, erkent Van Veen: winkels en afhaalpunten snoepen omzet van elkaar af. „Dat is logisch als er een grotere dichtheid van Jumbo-winkels ontstaat”, zegt Van Veen. „En daar komt online nog bij. Toch kun je er niet altijd iets van zeggen, want er zijn ook gebieden waar de opening van een afhaalpunt of een nieuwe winkel vooral bijdraagt aan de naamsbekendheid van Jumbo en dat ook de omzet van de bestaande winkel stijgt.” Tot nu toe zijn de gevolgen van kannibalisatie kleiner dan de zelfstandige groei van de bestaande supermarkten, zegt hij.

Of Jumbo klanten wil laten betalen voor de thuisbezorgservice, net als AH, daarover wil Van Veen nog niets zeggen. Wel dat de laagsteprijsgarantie die Jumbo in zijn winkels hanteert, ook online van kracht zal zijn.

Op die manier wapent Jumbo zich tegen de online speler Picnic die zich begin deze maand heeft aangediend. Het nieuwe bedrijf van vier ondernemers, onder wie Michiel Muller – die eerder de onbemande tankstations van Tango en pechdienst Route Mobiel oprichtte – gaat eveneens gratis thuisbezorgen en belooft ook de laagste prijs voor de boodschappen.

Picnic gaat in september van start in Amersfoort en wil daarna verder uitbreiden. De websuper hanteert weer een andere manier van bezorgen; elektrische busjes rijden vaste routes door wijken. Op die manier komen ze drie keer per week op vaste tijdstippen in een straat. Klanten kunnen intekenen op de dag van hun voorkeur.

De online boodschappenmarkt is nog relatief klein – slechts 1,5 procent van alle levensmiddelen wordt op dit moment via internet besteld. Volgens Jumbo-directeur Ton van Veen voorziet thuisbezorging in een behoefte. „Of een klant zelf boodschappen wil doen, van een pick-up point gebruik wil maken of zijn producten thuisbezorgd wil krijgen, kan van moment tot moment en van klant tot klant verschillen. Wij willen klanten nergens toe dwingen, maar ze wel alle keuzemogelijkheden geven.”