Jumbo gaat boodschappen nu ook thuisbezorgen

Foto: ANP / Olaf Kraak

Jumbo gaat de strijd met Albert Heijn nog feller aan. Net als de marktleider gaat de nummer twee onder de supermarktketens binnenkort online bestelde boodschappen thuisbezorgen.

De keten wil dit najaar starten met testen. Begin volgend jaar hoopt het bedrijf echt van start te kunnen gaan met het bezorgen.

Jumbo heeft inmiddels tien maanden een webwinkel. De daar gekochte boodschappen konden tot nu toe echter alleen worden afgehaald bij een zogenoemd pick-up-point. Jumbo is wat betreft afhaalpunten inmiddels al marktleider: vandaag opent Jumbo de 100e, terwijl Albert Hijn er 34 heeft. Jumbo opent komende maanden nog meer punten, al dan niet in een supermarkt. Eind van dit jaar zal de teller ongeveer op 150 staan.

Veel meer filialen

Het voornemen van Jumbo om de boodschappen ook thuis te bezorgen werd vandaag naar buiten gebracht bij de halfjaarcijfers. De keten boekte in de eerste zes maanden een omzet van 3,2 miljard euro. Dat is ruim 26 procent meer dan een jaar eerder.

De toename komt vooral doordat veel meer winkels Jumbo op de gevel hebben staan. De afgelopen jaren is het Brabantse familiebedrijf enorm uitgebreid dankzij de overname van Super de Boer en C1000. Het bedrijf had eind vorig jaar 580 filialen, waarmee het achter Albert Heijn (850) de nummer twee is in de supermarktbranche en een marktaandeel heeft van 19 procent.

C1000’s afgestoten

De omzet van Jumbo Groep Holding als geheel daalde juist, van 3,76 miljard euro in de eerste zes maanden van vorig jaar, tot 3,56 miljard euro dit jaar. Dit komt doordat na de overname van C1000 er ook 125 winkels moesten worden afgestoten. Daarmee is een miljard omzet overgedaan aan concurrenten Albert Heijn en Coop.

Zonder de geopende en afgestoten filialen mee te rekenen, steeg de omzet met 1,25 procent. Ter vergelijk: de supermarktbranche als geheel boekte in dezelfde periode volgens onderzoeksbureau GfK een omzetgroei van 0,7 procent.