Dus toch: Etihad ontvangt 2,5 miljard dollar staatssteun

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Dus toch staatssteun. Dat zullen luchtvaartmaatschappijen in Europa en de Verenigde Staten vandaag roepen. Etihad, een van de succesvolle concurrenten uit de Golfstaten, heeft vorig jaar 2,5 miljard dollar gekregen van de regering van het emiraat Abu Dhabi. Dat onthulde the Partnership for Open & Fair Skies, een Amerikaanse lobbygroep gisteren, schrijft The Wall Street Journal. De krant heeft de documenten ingezien.

Westerse maatschappijen klagen al jaren dat de concurrenten uit de Golfstaten een oneerlijk voordeel genieten omdat ze staatssteun ontvangen. In de Verenigde Staten en Europa is zulke vorm van steun illegaal. De maatschappijen uit de Golfstaten ontkennen dat zij een oneerlijk concurrentievoordeel genieten.

Hoe het geld van Abu Dhabi door Etihad is gebruikt is, is niet duidelijk. Etihad investeerde de afgelopen jaren fors, onder andere in belangen in luchtvaartmaatschappijen zoals Alitalia, Air Berlin en Jet Airways.

Toyota stopt met de Prius in Thailand

Het Detroit van Azië, zo luidt een van de bijnamen van Thailand, gezien de grootschalige auto-industrie in het land. Maar de reputatie van Thailand wankelt. Toyota stopt bijvoorbeeld met de productie van de hybride Prius in Thailand, wegens een lopend conflict over belastingen. Dat meldt de Nikkei Asia Review.

Thaise autoriteiten vinden dat Toyota te weinig onderdelen van Thaise leveranciers koopt. Als gevolg moet Toyota een 11 miljard baht (300 miljoen euro) extra belastingen en heffingen betalen. Daar heeft Toyota geen zin en stopt de productie van de Prius. De verkoopcijfers vielen toch al tegen, laat Toyota weten aan de Japanse krant.

Airbus wil wellicht Japan voor de rechter slepen

Het Europese luchtvaartconcern Airbus wil mogelijk een peperdure rechtszaak aanspannen tegen het Japanse ministerie van Defensie. De oorzaak van de rel? Een misgelopen contract. Dat schrijft de Financial Times.

Airbus dacht een miljardenorder te krijgen om nieuwe helikopters te leveren aan de Thaise krijgsmacht. Maar de klus ging uiteindelijk naar een samenwerkingsverband van het Amerikaanse Bell Helicopter en het Japanse Fuji Heavy Industries. De aanbesteding zou niet transparant zijn verlopen en vooral dienen om het noodlijdende Fuji overeind te houden. Airbus overweegt nu  stappen, zoals een rechtszaak of een torenhoge claim.