Druk uitoefenen met hulp van de media

Wie: Jeroen Princen

Geboortejaar: 1965

Functie: Advocaat

Waar: Nieuwsuur (NOS/NTR)

Hoe bevorder je een onderhandelingsproces? Simpel: met hulp van de media. Zoals Jeroen Princen vorige week, via Nieuwsuur (NOS/NTR). De curator van Imtech moet een doorstart realiseren voor de onderdelen van het failliete installatiebedrijf. Vorige week ging het om Imtech Traffic & Infra, dat uiteindelijk werd opgekocht door investeringsmaatschappij Egeria. Nieuwsuur was het laatste zetje.

Voor Princen is Imtech de „zaak van zijn leven”, zei collega-curator Paul Schaink in het Financieele Dagblad. Hij noemt hem een „beminnelijk bijtertje” met een „goed gevoel voor humor”. Princen studeerde rechten en begon als accountmanager bij ABN. Later richtte hij advocatenkantoor Ploum Lodder Princen op. Expertises: faillissementsrecht en bedrijven in moeilijkheden. Zoals Imtech. Het curatorschap is „het mooiste wat er is”, zei Princen eerder. „Je ondernemersbloed gaat bij iedere zaak sneller stromen.”

Maar nu was hij boos, schreven diverse media. De banken, materiële eigenaar van de Imtech-delen, moesten beslissen aan wie de divisies werden verkocht, voor hoeveel, en onder welke voorwaarden. Volgens Princen waren ze weinig toeschietelijk: zo zouden ze rekeningen van het bedrijf hebben bevroren. Tegen NOS Radio 1 Journaal: „Ik zeg: kom op. Zorg dat we wat geld hebben om de tankpassen te betalen, de leaseauto’s te kunnen laten rijden, […] en zeg tegelijkertijd wat je voor die bedrijven wilt hebben.” De banken zeiden het beeld niet te herkennen.

Wat wilde Princen met zijn uitspraken? Waarom zou je als curator zo’n strijd in de publiciteit uitvechten? Om druk uit te oefenen, zo leek het. Iets dat hij kort daarna ook deed via Nieuwsuur. Op de radio was hij boos geweest – het leek een poging de banken in beweging te krijgen. Bij Nieuwsuur moest onder meer de Autoriteit Consument en Markt worden aangespoord. Die moest spoedtoestemming geven voor de overname van Imtech Traffic & Infra door Egeria.

Op weg naar de studio was die toestemming er nog niet. De uitzending werd een stok achter de deur: om tien uur moest er een verhaal te vertellen zijn. Kort daarvoor gierden bij de werknemers van de divisie de „zenuwen door de keel”, zei presentator Twan Huys. „Men is down”, zei een van hen. „Tranen over de wangen.”

Vlak voor hij live ging, kwam het rond.

De mediaredactie verwelkomt iedere week een nieuwkomer in de mediacarrousel.