Dag Google en Twitter, hallo Instagram en Pinterest

beeld NRCQ

Een woonkamer, twee tijdschriften die een beetje scheef zijn neergelegd, het avondlicht valt perfect naar binnen. Een vrouw zit in een park, ze lacht, haar jurk valt precies goed. Een schijnbaar nonchalant gedrapeerde salade op een strak wit bord. Zoiets:

Advertenties die zo min mogelijk op advertenties lijken, bedrijven zijn er dol op. Sociale media als Instagram en Pinterest kunnen er in potentie flink aan verdienen.

Eerst even wat cijfers

Voor wie Pinterest niet kent, de opzet is simpel: kom je online iets interessants tegen, dan prik je dat via een “Pin It”-knop in je browser vast op je persoonlijke digitale prikbord. Je volgers krijgen dat in hun Pinterest-tijdlijn te zien, en kunnen het vervolgens op hun eigen prikbord plakken. Wereldwijd pinnen meer dan 70 miljoen mensen, waarvan ongeveer 1,6 miljoen in Nederland.

Instagram is een app waarin je foto’s kunt maken en bewerken - onder meer door er een filter overheen te gooien - en met anderen kunt delen, ook via een tijdlijn. Het zegt wereldwijd meer dan 300 miljoen actieve gebruikers te hebben. Zo’n 1,8 miljoen daarvan zitten naar schatting in Nederland. In 2012 werd Instagram voor een miljard dollar overgenomen door Facebook.

Zelf aanklikken

Tot voor kort konden bedrijven op Instagram en Pinterest, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook en Twitter, niet veel meer dan een profiel aanmaken en hopen dat zoveel mogelijk mensen dat profiel zouden volgen.

In de Verenigde Staten is dat veranderd, daar is adverteren op beide platforms inmiddels mogelijk, al heeft Pinterest nog wel een wachtlijst. Instagram heeft ook in een handjevol andere landen tests lopen.

In het komende half jaar stellen beide platforms zich waarschijnlijk open voor alle adverteerders. Nederlandse bedrijven bereiden zich daar nu al op voor. De belangstelling is groot, zeggen marketingbureaus. ”We krijgen veel vragen, vooral van grote Nederlandse bedrijven”, zegt Elias Crum, eigenaar van marketingbureau Marketing Guys. “De laatste maanden is er steeds meer interesse”, zegt ook Roel Derksen, sociale media-specialist van PauwR.

Gericht adverteren wordt zo nog makkelijker

Waarom zijn adverteerders zo happig? Voor Pinterest heeft dat volgens Crum te maken met de manier waarop mensen de site gebruiken:

“Twitter of Facebook check je voor sociaal contact of voor nieuws. Pinterest bezoek je om inspiratie op te doen of omdat je van plan bent iets te kopen, maar niet weet wat er allemaal te krijgen is. Daardoor ben je ook eerder geneigd geld uit te geven. Bovendien geef je veel emotionele data over jezelf als je iets op je prikbord zet. Dat je van blauw houdt bijvoorbeeld of van een bepaald soort hout. Dat maakt gericht adverteren erg makkelijk.”

Dat laatste wordt ook op Instagram mogelijk. Aan de hand van gegevens over leeftijd, geslacht, locatie en interesses kunnen bedrijven heel gericht adverteren - net als op Facebook. Daarbij kunnen adverteerders op Instagram een doelgroep bereiken die wegloopt van Facebook, zegt Derksen: jongeren tot 25 jaar oud.

Tot slot speelt bij zowel Pinterest als Instagram het visuele aspect mee. Bedrijven kunnen professioneel geschoten foto’s plaatsen, waarvan niet direct opvalt dat het om reclame gaat.

Net zo groot als Google en Twitter?

Onderzoeksbureaus voorspellen gouden tijden voor Instagram. Binnen drie jaar zou de app meer aan mobiele advertenties - op instagram.com staat geen reclame - moeten kunnen verdienen dan Google en Twitter. Pinterest kan volgens analisten komend jaar een half miljard dollar uit advertentie-inkomsten halen.

De grote verliezer is in elk geval de televisie. Want was tot nu toe tv-reclame het belangrijkst voor bedrijven, volgens PriceWaterhouseCoopers wordt er vanaf 2017 wereldwijd meer aan online advertenties uitgegeven.

Ook deze sociale media experimenteren daarom met advertenties: