Belasting op plug-in hybrides wordt verhoogd

Een logo dat aangeeft dat een auto een hybride is. Foto ANP / Koen Suyk

De autobelasting voor plug-in hybrides gaat de komende jaren flink omhoog. Dat blijkt uit antwoorden op Kamervragen die staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes (VVD) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De verschillen zijn fors. Zo stijgt de aanschafbelasting (bpm) van een Volvo V60 diesel plug-in van 463 naar meer dan 2700 euro. Nieuwe leaserijders betalen niet langer 10.200, maar 15.461 euro aan bijtelling. Voor bestaande leasecontracten worden de oude voorwaarden gerespecteerd. Ook de BMW 1, de Mitsubishi Outlander, de Toyota Prius en de Mercedes S500 plug-in worden allemaal duurder.

‘Snel achterhaald’

Wiebes waarschuwde al eerder voor de belastingverhoging. Hij vindt het niet kunnen dat plug-ins fiscaal gestimuleerd worden terwijl deze vaak gewoon op brandstof rijden. Wel zei de staatssecretaris dat de berekeningen in zijn model snel achterhaald zullen zijn, omdat de auto’s waarvoor de berekeningen nu gemaakt worden waarschijnlijk in 2020 zijn vervangen voor modellen die minder CO2 uitstoten. In dat geval komen de nieuwe modellen wel in aanmerking voor minder belasting.

Eigenaren van volledig elektrische auto’s, zoals de Tesla Model S en de Nissan Leaf, hoeven de komende jaren nog steeds helemaal geen bpm of motorrijtuigenbelasting te betalen.