Sail Amsterdam trekt in vijf dagen 2,3 miljoen bezoekers

Sail trok meer bezoekers dan de organisatie verwachtte. Het evenement blijft gratis. Dat past bij de ‘spirit’.

Naar schatting bijna 2,3 miljoen bezoekers zijn dit jaar afgekomen op Sail Amsterdam. Dat heeft de organisatie gisteren laten weten, op de laatste dag van het vijfdaagse evenement.

De vorige editie van het vijfjaarlijkse spektakel, in 2010, die een dag korter duurde, trok 1,7 miljoen bezoekers. Het totale aantal bezoekers is geen record. Tien jaar geleden kwamen er 2,4 miljoen bezoekers op af. De editie in 2005 trok 2,6 miljoen mensen. Bij deze negende editie hield de organisatie van tevoren rekening met 2 miljoen bezoekers.

Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam sprak van een „fantastische Sail”, maar wel met een zwart randje. Op vrijdagavond overleed een 23-jarige man na een val in het water, vlak voor het begin van een vuurwerkshow. „Een noodlottig ongeval”, aldus de burgemeester tegen het persbureau ANP. „Het heeft een domper gegeven op het evenement.”

De organisatie zelf stelt dat Sail „alle verwachtingen heeft overtroffen” en ook dat er op het water en op de kade een „constante en gedisciplineerde doorstroom” is geweest. „Zo is voorkomen dat er ergens onbeheersbare of onveilige situaties zijn ontstaan.” Ook Havenbedrijf Amsterdam stelt dat Sail „uitstekend” is verlopen, „op het afschuwelijke ongeval na dan”.

Sail blijft gratis, beloofde directeur Mitra van Raalten van Sail. „Het is zonde als je bij Sail entreekaartjes gaat invoeren. Dat past niet bij de spirit van het evenement.” Sail haalt veel inkomsten uit sponsoring en commerciële arrangementen. Deze editie heeft volgens de organisatie opnieuw bewezen dat ‘vrij toegankelijk’ en ‘commercieel ondersteund’ „heel goed samen kunnen gaan”.

Tijdens het ‘nationale Sail debat’, zaterdag in Amsterdam, riep premier Rutte Nederland op tot ondernemerszin. Nederland moet terug naar de sfeer van de Gouden Eeuw, stelde de premier.