Moeten bedrijven ophouden met kwartaalcijfers publiceren?

Kwartaalcijfers publiceren: ja of nee? In de Verenigde Staten, waar beursgenoteerde bedrijven verplicht zijn elke drie maanden hun cijfers te publiceren, is deze discussie opgelaaid. Het gerenommeerde New Yorkse advocatenkantoor Wachtell, Lipton, Rosen & Katz heeft zich er nadrukkelijk tegen uitgesproken. Ook presidentskandidaat Hillary Clinton is tegen:

Dit zijn de argumenten voor en tegen, en hoe het zit in Nederland.

1. Waarom niet?

Ten eerste kost het publiceren van kwartaalcijfers tijd en geld. Je moet een accountant inhuren, die moet alle informatie verzamelen, deze informatie moet het bedrijf checken en vervolgens moeten ze het ook nog eens publiceren. Vooral voor kleinere bedrijven kan dit lastig zijn.

Bovendien, zegt hoofdredacteur Nico Inberg van Beurswijzer.com, willen bedrijven zo min mogelijk informatie weggeven. De concurrent kijkt namelijk ook mee.

Maar het grootste argument voor tegenstanders is dat het te veel de focus legt op korte termijn resultaten. De druk om gunstige kwartaalcijfers te publiceren, is namelijk groot. Daardoor kunnen investeringen voor de lange termijn in het gedrang komen.

Dat zegt Sanjay Bissessur, assistent professor Accounting aan de Universiteit van Amsterdam.

“Als je als onderneming besluit minder geld uit te geven aan onderzoek en ontwikkeling, maak je op de korte termijn meer winst. Dan zijn de kwartaalcijfers beter en zijn analisten en aandeelhouders tevreden. Maar het gevolg daarvan is dat je op de lange termijn weinig nieuwe producten in de pijplijn hebt.”

2. En waarom wel?

Voor investeerders, analisten en aandeelhouders is het vier keer per jaar publiceren van cijfers juist wél gunstig. Hoe meer informatie investeerders over een bedrijf hebben, hoe beter zij kunnen beoordelen of zij geld in de onderneming willen steken. En meer investeringen zijn weer goed voor de economie.

Marcel Pheijffer, hoogleraar Accountancy aan Nyenrode Business Universiteit, zegt “dat het niet meer van deze tijd is als beursgenoteerde ondernemingen slechts één of twee keer per jaar cijfers zouden uitgeven”. Volgens Pheijffer is het een “plicht” van beursgenoteerde bedrijven om aandeelhouders, analisten, banken, potentiële beleggers en de overheid van zoveel mogelijk relevante informatie te voorzien.

Waarom? Hoe vaker een onderneming cijfers publiceert, hoe beter het beoordeeld kan worden. Zo kom je als belegger niet voor verrassingen te staan als na een half jaar blijkt dat het bergafwaarts gaat met de onderneming.

Pheijffer:

“In 1980 was het al dan niet uitgeven van kwartaalcijfers misschien een zinvolle discussie. Maar in 2015, nu informatie al zo snel achterhaald is, is het ondenkbaar dat je als bedrijf slechts twee keer per jaar cijfers uitgeeft.”

3. Hoe zit het in Nederland?

Bedrijven die aan de Nederlandse beurs genoteerd staan, zijn sinds dit jaar niet meer verplicht elk kwartaal hun resultaten vrij te geven. Om het te veel focussen op korte termijn winsten te voorkomen, heeft de Europese Unie de regels daarvoor aangepast. Toch doen veel Nederlandse bedrijven het nog steeds. Waarom? Inberg, van Beurswijzer:

“De meeste beursgenoteerde ondernemingen in Nederland hebben Amerikaanse aandeelhouders. En die zien graag elk kwartaal cijfers.”