Kendrick Lamar overweldigt in een van de stomendste rapconcerten sinds jaren

Nog nooit was het rapaanbod zo urgent als op deze editie.

Natuurlijk programmeerde Lowlands eerder rapacts. Maar zo urgent als deze editie was het aanbod niet eerder. Op zaterdag was de show #OpgezwolleTotNu een hoogtepunt, een spetterend jubileumoverzicht van rappers Rico en Sticks, al vijftien jaar hofleveranciers van nationale kwaliteitsrap. In een show vol vaart en met explosieve gastoptredens wisselden de rappers elkaar af op de vele briljante hiphopbeats uit hun veelzijdige oeuvre. „We waren een paar jaartjes weg maar we zijn er weer”, zei Sticks over de terugkeer van het gouden hiphopduo. Ze stonden erg vroeg geprogrammeerd, maar bliezen het doek van de Alphatent eraf met de energie en de overtuiging van een afsluitact.

In dezelfde tent trad De Jeugd van Tegenwoordig op, met hun nu routineus aandoende feestelijke set vol ironische tussendoortjes, sterke raps van Faberyayo en een publiek dat losging op de poppy elektro van producer/dj Bas Bron. Nieuwe single Manon maakte live een wat tamme indruk.

Zondag was de raproute imposant. De 20-jarige Joey Bada$$ uit Brooklyn maakte dit jaar indruk met een sterk, nostalgisch getint hiphopdebuut maar worstelde met een schorre stem waardoor hij niet tot het uiterste kon gaan. De nieuwe lichting Nederlandse rappers van New Wave vierden het grote succes van dit jaar, niet alleen dat van nummer 1-hit Drank & Drugs maar ook van andere toptracks van het project als Dikke Gun, Langste SMS en Zeg Dat Niet. De ongepolijste energie van de jonge talenten zorgde voor een opzwepende, soms wat oneffen show, waarin Ronnie Flex en Lil Kleine zich stevige voormannen toonden.

In de Alphatent raasde de Amerikaanse toprapper Kendrick Lamar in een klein uur over het publiek met een van de meest stomende, funky en overweldigende rapconcerten in een lange tijd. Zijn stembeheersing in rap en zang, de stevig stuwende groove van zijn band, de krachtige visuals en de manier waarop hij de energie van het publiek wist te dirigeren, zorgden voor een ongekende live-ervaring. Hij putte opvallend weinig uit nieuw materiaal maar was in zijn vertolking van eenzame klasse.

Daarna stond Britse grime-koning Skepta in een broeierige X-Ray met een opzwepende set waarin DJ Maximum in de beste dancehall-traditie nummers opnieuw in startte om maximaal effect te bereiken. Met vlammende rapteksten, diepe bassen en razende ritmes werd het wederom een overrompelende show. Laat deze programmering een nieuwe Lowlands-traditie worden.