Dit is de Nederlandse motormarkt in graphics

Foto ANP

Waar je ook woont, de kans dat je steeds meer motoren tegen gaat komen is groot. Want het gaat goed met de Nederlandse motorverkoop, concludeert branchevereniging BOVAG op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In de eerste zeven maanden van 2015 werden 8.463 nieuwe motoren verkocht, tegenover 7.770 in de eerste zeven maanden van 2014, een stijging van bijna 9 procent. Dit is de Nederlandse motormarkt in graphics.

1. Waar wonen de motorrijders?

Word je horendol van langsscheurende, lawaaierige motorrijders? Dan kan je het best in het motorluwe Groningen gaan wonen. Juist gek op het grommende geluid? Dan is Zuid-Holland een betere keuze.

2. Wie zitten op die motors?

3. Hoe gaat het met de branche?

Goed dus. Het aantal verkochte motorfietsen stijgt en daarmee de omzetcijfers.

De huidige stijging is een extra goed teken in combinatie met de weersomstandigheden, zegt Berry Goedhart, eigenaar van Goedhart Motoren in Bodegraven. Lentemaand maart is traditioneel de beste maand voor de motorverkoop, maar het weer was dit voorjaar niet al te best. Meestal ziet Goedhart dat meteen terug in de verkoopcijfers, maar dit jaar noteerde hij een stijging van zo’n 6 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

 

Goedhart motoren is de crisis “redelijk doorgekomen”, met name omdat een stijging in de verkoop van tweedehands motoren de teruglopende nieuwverkoop goed opving. Het bedrijf hoort met een omzet van boven de 10 miljoen en een winkeloppervlakte van 3000 vierkante meter tot de grootsten in de Benelux. Goedhart verkoopt gemiddeld zo’n 500 nieuwe motoren en 400 occasions per jaar.

4. Welke merken zijn populair?

Japanners.

“Maar”, nuanceert Berry Goedhart, “nieuwe Honda’s verkopen al jaren minder goed. Ongeveer 90 procent van de Honda’s in Nederland is ouder dan tien jaar.” Yamaha, momenteel de bestverkopende Japanner in Nederland, is bezig met een inhaalslag.

5. Hoeveel motoren rijden er in Nederland rond?

Hoewel de verkoopcijfers van nieuwe motoren de afgelopen jaren niet altijd fraai waren, is het totale Nederlandse motorbezit de afgelopen drie jaar redelijk stabiel gebleven. Of, zoals de BOVAG het formuleert:

“Vrijwel niemand heeft z’n tweewieler de afgelopen jaren vaarwel gezegd.”