Amazon weet niet wat het aan moet met boodschappen

Foto AP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Volgens re/code lukt het Amazon maar niet om een goed verdienmodel te bedenken voor het inmiddels alweer twee jaar oude Prime Fresh. Deze boodschappenbezorgservice zou eigenlijk 299 dollar gaan kosten voor gebruikers. Veel mensen zien echter de gratis ‘uitprobeer’-periode van dertig dagen elke maand weer verlengd worden en anderen betalen een kleine maandelijkse bijdrage van acht dollar.

CNBC legt uit hoe Prime Fresh werkt:

De boodschappenservice van Amazon is in Seattle, Los Angeles en andere delen van de staat Californië, Philadelphia, New York en het noorden van New Jersey beschikbaar. Voor verschillende bedragen en om de zaken nog ingewikkelder te maken: in sommige steden hoeven consumenten niet eens Prime Fresh te gebruiken om hun eieren en melk te bestellen via Amazon.

Wat betekent dit? Volgens re/code kunnen er verschillende dingen mis zijn die ervoor zorgen dat Amazon niet weet wat het met de eigen bezorgservice aan moet: er is te weinig draagvlak voor boodschappen bestellen via het platform of Prime Fresh is een overbodige dienst. Maar het wordt tijd dat Amazon eens uitzoekt wat het nu eigenlijk wil bereiken.

Amazon commercial voor Prime Fresh:

Silicon Valley bubbelt door

Wanneer gaat de techbubbel barsten? Doemdenkers verwachten dat de droom van Silicon Valley spoedig ten einde komt. Maar Techcrunch wil de beurzen, investeerders en startup-oprichters gerust stellen. Er komt geen ‘crash’, kopt de site. Althans, nog niet.

Er zijn problemen, geeft Techcrunch toe. Opvallend veel jonge techbedrijven worden (over)gewaardeerd op meer dan een miljard dollar. Dat verblindt de markt en wekt onwerkelijke verwachtingen. Daarnaast zijn andere ‘Silicon Valleys’ in de wereld afhankelijk van kapitaal uit Californië, dat weer nieuwe startups en economieën met elkaar verbindt. Barst de bubbel in bijvoorbeeld Cupertino dan is de klap overal te voelen.

Maar wees niet bang, zegt Techcrunch. Silicon Valley heeft haar lesje geleerd na de internetbubbel. De tijden zijn ook veranderd. Dat is belangrijk om in ogenschouw te nemen, vindt Marc Andreessen. De mede-oprichter van misschien wel de belangrijkste investeerdersfirma in Silicon Valley, Andreessen Horowitz, ziet dat moderne technologie de voorspelde crash in voorlopig tegenhoudt. Andreessen:

“In 2000, you had 50 million people on the Internet, and the number of smartphones was zero. Today, you have three billion Internet users and two billion smartphones. It’s Pong versus Nintendo. It’s Carlota Perez’s argument that technology is adopted on an S curve: the installation phase, the crash — because the technology isn’t ready yet — and then the deployment phase, when technology gets adopted by everyone and the real money gets made.”

Versmade liefde

Voor miljardair en energietycoon Harold Hamm is de scheiding van Sue Ann Arnall geen simpel: cd van jou, cd van mij. In november zette het tweetal een punt achter hun vijfentwintigjarige huwelijk. Ondanks een schikking van een miljard dollar is de kous nog niet af voor Hamms voormalige eega, meldt The Wall Street Journal.

Arnall weigerde het bedrag in eerste instantie omdat zij meer wilde terugzien voor hun jaren samen. Het tweetal was niet getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Het vermogen van Hamm wordt geschat op zo’n 20 miljard dollar.

Arnall klaagt Hamm, de CEO van Continental Resources, aan voor het te goedkoop verkopen van Jolette Oil. In 2005 verkocht ‘oliekoning van Oklahoma‘ dit bedrijf voor 4,5 miljoen dollar. Een klein detail: Jolette was het eigendom van de twee nu verbitterde partijen en Hamms vrouw zou niet geweten hebben van de verkoop. Zij vraagt daarom tienduizend dollar schadevergoeding. Klein bier vergeleken met de cheque van 975 miljoen dollar die Hamm van de rechter moest uitschrijven na een pijnlijke echtscheiding, maar versmade liefde heeft ook een prijs.