De smartphonemarkt is dood, lang leve Apple

Foto iStock

Zo zou je de cijfers kunnen samenvatten die onderzoeksbureau Gartner deze week publiceerde. Het aantal verkochte toestellen (330 miljoen in het afgelopen kwartaal) groeide langzamer dan ooit – met 13 procent.

Bijna iedere wereldburger die zich een smartphone kan veroorloven, heeft er een. De prijzen zijn zo ver gedaald dat de meeste telefoonfabrikanten verlies lijden. Hoe konden de verhoudingen zo scheef groeien en hoe nu verder?

1. Apple pakt de winst

Met een kleine 15 procent marktaandeel weet Apple ruim 90 procent van de winst in de verkoop van smartphones te pakken.

Marktleider (qua verkoopaantallen) Samsung haalt niet meer dan 15 procent van de winst. Samen is dat meer dan 100 procent – dat komt omdat de meeste andere telefoonproducten een negatief resultaat hebben. Ze concurreren elkaar kapot met alsmaar lagere prijzen voor toestellen die weinig verschillen van elkaar.

Apple heeft zijn huidige groeispurt te danken aan een moeizaam bevochten contract met de Chinese provider China Mobile en aan het grotere scherm van de iPhone 6. De iPhone 6 Plus kan zich eindelijk meten met de grotere Android-concurrenten, net op het moment dat Apple-gebruikers zich begonnen te irriteren aan het 4 inch formaat. Maar ooit zal ook de iPhone zijn verzadigingspunt bereiken, zelfs in China.

2. Samsung in de knel

Twee jaar geleden maakte Samsung nog evenveel winst met smartphones als Apple. Nu ziet Samsung zijn marktaandeel terugvallen: in het hoge segment zit Apple in de weg, in het goedkope segment de Chinese concurrenten als Huawei, Xiaomi en Lenovo/Motorola die voor 200 tot 300 euro uitstekende telefoons weten te produceren.

Hoe groot zijn smartphonefabrikanten? In aantal verkochte telefoons en marktaandeel

Samsung haalt alles uit de kast om klanten uit het Apple-kamp te lokken. Amerikaanse iPhone-gebruikers mogen bijvoorbeeld een maand lang gratis een Galaxy S6 uitproberen. De introductie van de nog luxere Galaxy S6 Edge Plus (800 euro) is naar voren geschoven, maar er is weinig behoefte aan meer functies, wel aan lagere prijzen.

Bij kleinere spelers in de smartphonemarkt komt de klap nog harder aan. Bedrijven als HTC, Sony en Lenovo maken helemaal geen winst met hun telefoons.

3. Microsoft is geen derde alternatief

Microsoft probeerde het ‘derde alternatief’ te worden naast Apple iOS en Google Android. Die strategie faalde. Microsoft concentreert zich met Windows Phone op de zakelijke markt en probeert iOS en Android te veroveren met goede apps. Software lijkt voor Microsoft een logischer manier om grip te krijgen op de mobiele gebruiker.

Blackberry en Nokia sneuvelden al in de strijd tegen Apple en Google Android. Ze vormen nu geen alternatief meer, hoewel beide merken een Android-toestel voorbereiden – BlackBerry maakt er een met een uitschuifbaar scherm. Een wederopstanding? Het is niet te verwachten dat BlackBerry of Nokia nog een aanzienlijk marktaandeel zullen veroveren.

4. Hoe nu verder?

E-sim
Nu de vraag naar toestellen verzadigd lijkt proberen telefoonfabrikanten hun verdere grip op de telecommarkt verder te vergroten. Apple en Samsung werken aan de e-sim, een elektronische simkaart.

Nu kun je pas bellen als je een plastic simmetje van je provider krijgt, maar dat kan net zo goed met een vaste processor in de telefoon. Met zo’n e-sim kun je eenvoudig overschakelen van de ene provider naar de andere, zonder dat je telkens een nieuwe simkaart in het toestel hoeft te steken.

Eigen netwerk
Google is in de Verenigde Staten al begonnen met Google Fi, een mobiel netwerk dat gebruik maakt van de infrastructuur van drie verschillende providers. Google Fi werkt tot nu toe alleen met één Nexus-toestel maar de trend is gezet.

Ook Apple zou volgens onbevestigde bronnen in de VS zo’n eigen netwerk willen realiseren. Dat zet de machtsverhoudingen verder onder druk, want de rol van telecomaanbieders wordt dan veel kleiner: straks komt ook je telefoonrekening van Google of Apple.