Sail, social-media en expats

De week aan de hand van de beste infographics op NRC Q

Big spenders

De zomervakantie is dankzij het toerisme een cash generator voor de Nederlandse economie. Het CBS keek maandag naar 2014 en concludeerde dat de toeristische bestedingen in dat jaar stegen tot 68,4 miljard euro. Een record. Maar uit welke landen komen de biggest spenders eigenlijk?

ranking-perverblijf-totaal3

Sailin’ on

Ook een attractie: naar Sail - het grootste nautische evenement van Europa - nog tot en met zondag in Amsterdam. Het is bovendien een gratis feestje voor bezoekers, want er wordt geen entree geheven. Hoe komt Sail dan aan de 12 miljoen euro die het evenement kost? Prijzige bedrijfsarrangementen en sponsoring. Sail in elf getallen.

Expats

Indiërs in Amstelveen en Eindhoven, Duitsers in Maastricht en Britten in Wassenaar en Amsterdam: iedere groep expats heeft zijn eigen hotspot, blijkt uit een data-analyse van NRC Q op basis van niet eerder gepubliceerde CBS-cijfers. In totaal telt Nederland zo’n 57.000 expats.

Big, bigger, biggest

Moet de Amerikaanse supermarktgigant Walmart bang zijn voor Ahold en Delhaize, die in juni aankondigden te gaan fuseren? Mwah. Hoewel de combinatie van Ahold en Delhaize qua grootte wereldwijd op de negende plek staat is Walmart alsnog flink wat stapjes groter. Zes vergelijkingen.

Straight Outta Compton Hollywood

Naast het maken van koptelefoons en het onderhouden van een streamingdienst scoort rapper/producer/Apple-werknemer Dr. Dre nu ook op het witte doek. De biopic Straight Outta Compton over de Amerikaanse rapgroep N.W.A waarvan hij onderdeel uitmaakte, leverde in het openingsweekend al 56,1 miljoen dollar (50,7 miljoen euro) op. Niet alleen goed nieuws voor Dre, maar vooral ook voor filmstudio Universal. Dat bedrijf doet goede zaken: van de tien films die dit jaar het meeste geld opleverden, zijn er vijf afkomstig van deze filmstudio.

ICYMI: de belangrijkste binnenlandse economische cijfers

Van alle 393 Nederlandse gemeenten is 98 procent actief op Twitter, 75 procent op Facebook en 13 procent op Instagram, blijkt uit onderzoek van Buzzcapture naar de meest actieve gemeente op social media. Hoe populair is jouw gemeente op social media?

En verder:

  • Werkloosheid:↓ (-8.000 personen t.o.v. juni)
  • Ontvangers ww-uitkering↑ (+10.000 t.o.v. juni)
  • Bestedingen door consumenten↑ (+2,2% t.o.v. juni 2014)
  • Prijsontwikkeling koopwoningen↑ (+2,7 procent t.o.v. juli 2014)
  • Omzet industriesector↓ (-1,6% t.o.v. 2014 KW II)