Woolworths blijft kampen met tegenslagen

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Australische warenhuisketen Woolworths heeft het niet gemakkelijk. Na jarenlang samen met Coles Supermarkets een gedeeld monopolie genoten te hebben ‘down under’, staan de twee bedrijven onder zware druk te concurreren met nieuwkomers zoals Costco en Aldi. Bovenop deze sores komt nu ook het vertrek van directeur Alastair McGeorge bij dochtermaatschappij Big W, schrijft The Sydney Morning Herald.

McGeorge nam in juni het roer over van Big W. Hij vertrekt - twee maanden later - naar eigen zeggen vanwege medische redenen, maar de directeur ligt onder vuur vanwege zijn agressieve manier van leidinggeven.

Volgens de Australische krant komt het ontslag van McGeorge op een kwetsbaar moment: concurrenten Kmart en Target draaiden het afgelopen jaar recordkwartalen ten koste van Big W. Daarnaast is McGeorge een van de vele prominente Woolworth topfiguren die het bedrijf de afgelopen maanden verlieten en dat is niet bepaald geruststellend voor de toekomst van het bedrijf.

Japanners willen ook naar Cuba

Japanse reisorganisaties doen hun best zoveel mogelijk te profiteren van de normalisatie van de relatie tussen de VS en Cuba, schrijft Asia Nikkei Review.

De vraag naar Cuba-reizen vervijfvoudigde de afgelopen maanden voor organisatie JTB. De tour operator doet dan ook haar best om het aanbod te vergroten. Veel reizigers geven aan dat zij het land willen bezoeken nu het nog redelijk onbezoedeld is door toerisme. Andere Japanse bedrijven merken hetzelfde. Zo zag Hankyu Travel het aantal aanvragen voor trips met zeker 40 procent stijgen dit jaar.

De concurrentie voor hotelkamers en andere accommodaties wordt naar verwachting alleen maar heviger, voorspelt Asia Nikkei Review. Want niet alleen Japanse reisorganisaties willen een aandeel in deze opbloeiende markt, toeristen in de hele wereld azen erop een dagje door te brengen tussen de historische gebouwen van Havana.

Singapore aan de wijn

Singapore wordt vanaf september opnieuw de proeftuin voor de wijnen van Sapporo, meldt The Japan Times. De Japanse bierbrouwer onderzoekt de mogelijkheden om uit te breiden naar nieuwe markten in Zuidoost-Azië.

Het experiment van Sapporo is kleinschalig, benadrukt de krant. Dat komt deels door de beperkte hoeveelheden druiven die in Japan geteeld worden. Het bedrijf exporteert 960 flessen Grande Polaire die verkocht zullen worden in drie winkels in Singapore. In juli testte de bierbrouwer ook al wijnen uit in zijn het restaurant in het land.