SBS begint vloggerskanaal S1

Omroep SBS begint vanaf oktober een online videokanaal, S1.TV, bedoeld om jonge kijkers te bereiken en in te spelen op de overgang van reguliere tv naar online video. Zo bleek bij de najaarspresentatie gisteren in Artis, Amsterdam.

Op het gratis kanaal komen video’s van vloggers die succesrijke kanalen hebben op YouTube. Met dit doel heeft SBS-Sanoma een belang genomen in Social1nfluencers, een bedrijf dat vloggers (‘creators’) vertegenwoordigt en ze koppelt aan adverteerders.

S1 toont werk van bijvoorbeeld StukTV (739.000 YouTube-abonnees), Beautygloss (414.000) en Disfordazzle (201.000). De vloggers geven schoonheids- en eettips (de meisjes) of maken kwajongensachtige filmpjes (de jongens) waarin ze stunts doen of bijvoorbeeld een meisje in haar onderbroek aan touwen ophangen.

Het kanaal is een van de manieren waarop SBS wil pionieren tussen reguliere tv en nieuwe media. Jonge kijkers keren zich af van de traditionele tv en kijken liever online. Peter de Mönnink van SBS-Sanoma: „Je hebt drie generaties kijkers: de millennials, generatie X en de babyboomers, van wie de kijkgewoontes steeds meer uiteen gaan lopen. We zouden wel gek zijn om de millennials, die vooral online kijken, te laten liggen.” De Mönnink denkt dat het onderscheid tussen het grote scherm (tv) en het kleine scherm (computer, telefoon) gaat verdwijnen. Voorlopig valt er echter nog moeilijk geld te halen uit dit soort experimenten. De Mönnik: „Je hoort mij niet zeggen dat ik er iets mee verdien. Dit zijn investeringen, met het oog op de toekomst.”

Een breekijzer voor vernieuwing kan voetbal zijn. Na de Champions League gaat SBS nu ook het KNVB- bekertoernooi uitzenden. De wedstrijden wil de zender multimediaal uitbaten. Ze zijn ook te zien via nieuwssite NU.nl en worden straks aangeboden in hbbtv – een systeem dat tv combineert met internet.

Op de presentatie werd ook ‘Rijdende Rechter’ Frank Visser (64) voorgesteld. De babyboomer stapt over van NCRV naar SBS, mede om meer jongere kijkers te trekken. In de doelgroep (20-54 jaar) hoopt SBS met zijn vier tv-zenders (SBS 6, Veronica, Net 5 en SBS 9) het marktaandeel in de avond te vergroten van 19 procent naar 22 procent.