Het Parool wil zware, bredere krant met minder redacteuren

Wederom gaat Het Parool banen schrappen: zo’n vijftien journalisten moeten vertrekken.

Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen wil meer met freelancers werken.

Krantenautomaat met Het Parool. Foto ANP

Dit is zijn vierde reorganisatie in twaalf jaar. Frenk der Nederlanden, voorzitter van de redactieraad van Het Parool, wil maar zeggen: bij de Amsterdamse krant zijn ze wel wat gewend. „Maar de aankondiging viel woensdag rauw op ons dak. Niemand had het zien aankomen.” In een plenaire redactievergadering kondigde hoofdredacteur Ronald Ockhuysen aan dat 14 van de 75 voltijdsbanen op de redactie moeten verdwijnen. Dat komt neer op vijftien of zestien journalisten.

„We wisten dat er gesaneerd zou worden”, zegt Der Nederlanden. „De oplage daalt al tijden. En we wisten dat we een te grote broek aan hadden.” Officieel is hij waarnemend voorzitter van de redactieraad, sinds woensdag. Voorzitter Theo van Rhijn vertrekt; hij maakt gebruik van de seniorenregeling, deel van de herstructurering.

Hoofdredacteur Ockhuysen, aangetreden in april, zegt dat hij vooral digitaal een inhaalslag wil maken. „En daarbij hoort een nieuwe organisatie. Zo willen wij dat redacteuren zich meer kunnen specialiseren en we willen meer freelancers inhuren.” Hij noemt een redactie van zestien voltijdbanen „de ondergrens”. „Hiermee kunnen wij de komende jaren fit en zonder problemen de toekomst in. Ook al is die voor alle papieren kranten nogal wiebelig.”

Kun je met een redactie van zestig een ambitieuze krant maken voor de „kosmopolitische Amsterdammer”? „Ik ben positief”, zegt Der Nederlanden. „De redactieraad staat ook niet tegenover de hoofdredactie. Maar we hebben nog heel veel vragen.”

Het Parool (oplage circa 57.000 exemplaren) maakt winst, benadrukt de hoofdredacteur. „Ja, de herstructurering is ook een bezuiniging, maar dat is van secundair belang. In de eerste plaats moet de krant breder en zwaarder worden.” Het Parool moet een „Amsterdamse krant zijn die naar de wereld kijkt”, zegt Ockhuysen.

Volgens Der Nederlanden van de redactieraad was de krant wat doorgeslagen met zijn focus op Amsterdam. „Nu openen we niet meer met een ruzie over een paaltje aan een gracht, maar zetten ook gewoon internationaal nieuws op de voorpagina.”

Ockhuysen zegt dat Het Parool vooral digitaal „dominanter aanwezig moet zijn”. „Dat hebben we de afgelopen jaren laten lopen.” Het Parool komt op 10 februari met een vernieuwde krant en een nieuwe site.

Bij zijn aantreden in april zei Ockhuysen nog dat er geen nieuwe ontslagen zouden vallen op de al stevig uitgeklede redactie. „Het klinkt wat larmoyant, maar noem het voortschrijdend inzicht. Ik heb vanaf april een aanvalsplan gemaakt om een betere krant te maken. Dat kan je doen met een systeem dat bij het verleden hoort, maar dat werkt niet meer.”

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) reageerde verrast op de reorganisatie. De NVJ praat volgende week met de redactie.