Seizoensgroenten en spaaracties helpen AH

Als marktleider zat Albert Heijn jarenlang in de verdediging. Jumbo en Lidl rukten op, er was een crisis. Nu zijn de cijfers weer goed.

Geen gesip meer bij Ahold. Vorig jaar moest Ahold-topman Dick Boer bij de presentatie van de halfjaarcijfers toegeven dat de Albert Heijn-klant gemiddeld minder besteedde en dat de omzet van AH „ondanks het WK voetbal” niet was gestegen. Hij schreef dat toe aan een „lastig concurrentieklimaat”. Vanochtend was zijn toon een stuk opgewekter.

De eerste helft van dit jaar heeft Albert Heijn „goed” gepresteerd, zei Boer, met „sterke commerciële programma’s” en „verbeteringen van het assortiment die goed bij onze klanten in de smaak vielen”. In de eerste zes maanden van dit jaar is de omzet van het concern met 16 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Deels komt dat door de sterke dollar – Ahold haalt het merendeel van zijn omzet uit de Verenigde Staten – en door de nieuwe winkels die het concern opende.

Maar het komt ook door de verbeterde resultaten van Albert Heijn, zei Boer. In Nederland (en België) steeg de omzet met 6,2 procent, tot 6,6 miljard euro. Dat is inclusief de omzet van ah.nl en bol.com, die met 30 procent steeg. Bol.com is vooralsnog verlieslijdend. Dat komt door de miljoeneninvesteringen die verdere ontwikkeling van de webwinkel vergt.

Seizoensgroente

In een toelichting op de financiële resultaten zei Boer dat Ahold succes boekt met initiatieven op het vlak van gezond leven. Als voorbeeld noemt hij dat op de groente- en fruitafdeling de supermarkten nu meer nadruk leggen op de herkomst van producten en wanneer iets in het seizoen is. „We zien dat consumenten meer en meer bezig zijn met hun gezondheid en bewustere keuzes maken. We bieden hun producten tegen een prijs die ze zich kunnen veroorloven.”

Als marktleider in Nederland moest Albert Heijn de afgelopen jaren voortdurend in de verdediging. Aan de ene kant rukte Jumbo op, de Brabantse supermarktketen die door de overnames van Super de Boer en C1000 razendsnel uitbreidde. Aan de andere kant had AH last van het succes van discountformule Lidl, die maar blijft groeien in marktaandeel.

In de eerste helft van 2015 heeft Albert Heijn weer marktaandeel gewonnen, zei Boer, zonder dit percentage verder te specificeren. Klanten kwamen weer vaker bij AH én gooiden meer in hun mandje.

Ook acties droegen daaraan bij. Aan het begin van het jaar was er een spaaractie voor glazensets. Later volgden de moestuintjes en intussen is er een zegelspaaractie voor een gratis tweede menu bij deelnemende restaurants. De kosten voor AH zijn beperkt, zei Boer vanochtend. „De actie komt vooral voor rekening van de restaurants. Zij willen klanten naar hun zaak trekken, mensen die anders niet uit eten zouden gaan.”

De aangekondigde fusie met het Belgische supermarktconcern Delhaize wordt pas halverwege 2016 afgerond, dus daarvan is nog niets terug te zien in de cijfers van Ahold. Of toch: in de halfjaarcijfers zijn de kosten opgenomen voor advocaten en bankiers die de fusiegesprekken begeleidden. Tot nu toe heeft de fusie met Delhaize het Ahold-concern 11 miljoen euro gekost.