Het blijft goed gaan met de kip van Popeyes

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het blijft goed toeven in de keuken van Popeyes Louisiana Kitchen. Voor de klanten én de aandeelhouders, schrijft The Wall Street Journal. De fastfoodketen stelde vannacht de verwachtingen voor het fiscale jaar, dat volgend jaar voorjaar eindigt, naar boven bij.

https://youtu.be/Fd9cNmklw94

De restaurants die bekend staan om hun zuidelijke kipgerechten schroefde de verwachte groei van de verkoopcijfers omhoog van een eerder geschatte 3,5 tot 4,5 procent naar 4,5 tot 5,5 procent. De afgelopen twaalf weken steeg namelijk de omzet onverwacht van 8,3 miljoen (ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar) naar 10,3 miljoen dollar. Daarnaast wil Popeyes nog eens honderdvijftig nieuwe locaties openen in de komende maanden. De beurs, misschien murw geslagen door al het goede nieuws van Popeyes, leek niet onder de indruk. Aandelen daalden met 1 procent, ondanks de bijgestelde verwachtingen.

Gaat The Weather Channel verkocht worden?

Volgens Bloomberg is de verkoop van The Weather Channel weer een stapje dichterbij. De eigenaren van de televisiezender hebben zakenbank Morgan Stanley en investeerdersfirma PJT Partners Inc ingehuurd om de transactie te onderzoeken. In 2008 telden Blackstone Group, Bain Capital en Comcast 3,5 miljard dollar neer voor het kanaal.

Ingewijden verklappen dat de eigenaren van The Weather Channel al verkennende voorgesprekken hebben gevoerd met geïnteresseerde tech- en mediabedrijven. Sinds vorig jaar is bekend dat zij hun investering terug willen verdienen. Waarschijnlijk zal een verkoop zich uitsluitend richten op de digitale media van The Weather Channel, die waardevoller worden geschat dan de televisietak.

Mogelijk zal de digitale kant van The Weather Channel dan ook voor drie miljard dollar verkocht worden. Maar, waarschuwen andere partijen, de verkoop kan ook nog lange tijd op zich laten wachten.

De zaak voor/tegen jonge regisseurs

Jurassic World en Fantastic Four hebben weinig overeenkomsten. De dinosaurusfilm was een van de weinige grote hits van de zomer; de superhelden-remake flopte dankzij slechte recensies en een nog slechtere uitvoering. Maar ze hebben een ding gemeen, schrijft de Los Angeles Times: beide films werden geregisseerd door vrij onbekende en onervaren talenten.

En dat is geen toeval. De afgelopen jaren worden veel beginnende regisseurs uit de indie-scene getrokken om Hollywood-blockbusters te maken, schrijft de krant. Het geeft volgens Jurassic World-regisseur Colin Trevorrow (die een indie-hit scoorde met Safety Not Guaranteed) studio’s en blockbusters een fris nieuw gezicht. Die Michael Bay en Steven Spielberg kennen we nu wel, lijkt het idee daarachter te zijn. Trevorrow:

“We’re making far more of these giant tent-poles than we ever have, and we’re running out of people, so studios need to reach further into the farm system. Ideally when they bring on these filmmakers to do these larger films, they’ll give them a sense of freshness. But I think it will be met with varying success.”

Een onbekende regisseur is geen garantie voor een succes, dat laat Fantastic Four zien. De film van Josh Trank (van 2012 hit Chronicle) doet het heel slecht.

Wat ging er mis bij Fantastic Four (2015):

Naast een riskante vorm van frisheid, bieden jongere regisseurs filmstudio’s ook de mogelijkheid om minder geld uit geven aan een dure ervaren vakman. Maar, niet minder belangrijk, ook om meer creatieve controle te kunnen uitoefenen over hun films. Vooral superheldenfilmfabriek Marvel heeft de afgelopen jaren ‘creatieve geschillen’ gehad met ervaren regisseurs. Of jongere regisseurs het antwoord zijn, dat mag het bioscooppubliek beslissen.