Goede kwartaalcijfers voor Ahold, groter marktaandeel in Nederland

Ahold presenteerde vandaag goede cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar. Foto: ANP/REMKO DE WAAL

Supermarktconcern Ahold heeft in het tweede kwartaal meer winst en omzet geboekt dan een jaar geleden. Het bedrijf boekte een omzet van 8,7 miljard euro, wat een stijging van 17 procent is.

De nettowinst steeg vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar met bijna twintig procent naar 195 miljoen euro. Volgens bestuursvoorzitter Dick Boer is er sprake van een “sterk kwartaal”.

De goede cijfers komen door het grotere marktaandeel van Ahold in Nederland; de omzet lag hier 6,8 procent hoger en kwam uit op 2,9 miljard euro; de winst kwam uit op 130 miljoen euro. Het grotere marktaandeel komt door veranderingen in het assortiment. NRC-redacteur Barbara Rijlaarsdam:

“Albert Heijn zat de afgelopen jaren in de verdediging door de opkomst van de Jumbo, die een vergelijkbaar assortiment aanbiedt. Aan de andere kant was daar de Lidl, die goedkopere producten aanbiedt. Hoe moet je daar als Albert Heijn mee omgaan? Ze zijn meer hun eigen koers gaan varen: meer seizoensgroente, trendgevoelige superfoods en een aangepast broodassortiment.”

Daarnaast hebben ook de promotieacties - moestuintjes, restaurantzegels - meer klanten weten aan te trekken. De overname van Delhaize is nog niet merkbaar in de kwartaalcijfers; dat zal pas medio 2016 het geval zijn.

De online-activiteiten van Ahold, zoals Bol.com, zagen de omzet met 30 procent groeien, maar draaien nog steeds verlies. Ahold blijft de rest van het jaar in deze tak investeren.