CBS: consumenten zijn positiever en geven meer uit

Het vertrouwen van de Nederlandse consument is weer even hoog als in juni, toen het hoogste niveau in acht jaar werd bereikt. We geven weer meer uit aan onze huisinrichting.

Foto ANP/Jerry Lampen

De Nederlandse consument is deze maand weer een stukje positiever dan vorige maand en heeft in juni weer meer uitgegeven ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag openbaar maakte.

De stijging van de bestedingen kwam vooral doordat consumenten meer uitgeven aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten. Ook is flink meer geld naar de aanschaf van personenauto’s gegaan. De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Stemming verbeterd

Dan heeft het CBS ook de stemming onder de consumenten gemeten. Het consumentenvertrouwen steeg met twee punten naar zes en is daarmee terug op het niveau van juni, toen het hoogste niveau in 8 jaar werd bereikt. In juli daalde dat iets.

Het consumentenvertrouwen wordt samengesteld uit het oordeel van 1.000 Nederlanders over het economische klimaat (afgelopen en komende 12 maanden) en de financiële situatie (afgelopen en komende twaalf maanden). Daarnaast wordt gevraagd naar het oordeel over de aanschaf van grote aankopen.

De toename van het vertrouwen komt vooral doordat consumenten positiever oordelen over het economisch klimaat. De deelindicator Economisch klimaat komt uit op 20, tegen 12 in juli. De koopbereidheid van consumenten is in augustus een fractie negatiever dan in juli.

Met 6 ligt het consumentenvertrouwen in augustus boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44), aldus het CBS.

Werkloosheid daalt

Vandaag maakt CBS ook bekend dat de werkloosheid in juli is afgenomen. Het aantal werklozen daalde in juli naar 603 duizend. In de afgelopen drie maanden nam de werkloosheid met 22 duizend af. Het aantal werkenden is in deze periode met 14 duizend toegenomen. De werkloosheid kwam hiermee in juli uit op 6,8 procent van de beroepsbevolking.

Het hebben van een baan speelt een grote rol bij de koopbereidheid van consumenten.