Trajectcontrole A2 levert 48 miljoen euro op voor staatskas

De trajectcontrole op de A2 leverde vorig jaar 48 miljoen euro op. Dat is 31 procent van alle boetes op de Nederlandse snelwegen.

De camera's van de trajectcontrole op de A2. Foto ANP / Robin Utrecht

In 2014 zijn 31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelwegen tot stand gekomen op de trajectcontrole op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam.

De camera’s ter hoogte van Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen leverden vorig jaar 48 miljoen euro op voor de staatskas. Daarmee is het traject Utrecht - Amsterdam drie jaar na invoering van de controle nog steeds een enorme bron van inkomsten voor de overheid.

Dat meldt de Volkskrant op basis van cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De krant diende een verzoek in, volgens de Wet openbaarheid van bestuur (WOB), om de getallen te kunnen inzien. In 2014 kregen 989 duizend automobilisten op dit traject een boete voor te hard rijden.

‘Mensen wennen er wel aan’

Een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie zei vlak na de invoering in 2012:

“Als de trajectcontrole langere tijd operationeel is, zullen mensen beter opletten.”

Dat lijkt niet het geval. Bij de ANWB komen veel klachten binnen over dit stuk snelweg: automobilisten vinden het onduidelijk wat nu de toegestane maximum snelheid is. Tussen Maarssen en Vinkeveen geldt overdag een maximum toegestane snelheid van 100 kilometer per uur, maar na zeven uur ‘s avonds mag je 130 kilometer per uur rijden. Na een stuk van 7 kilometer is het vanaf de afslag Vinkeveen tot de ring Amsterdam weer maximaal 100 in beide richtingen.

Beter voor het milieu en de omwonenden

De wisselende maximumsnelheden zijn ingevoerd naar aanleiding van milieunormen en rekening houdend met geluidsoverlast voor omwonenden. Ad Vonk van de ANWB zegt in de krant:

“Maar de brede vijfbaansweg van de A2 nodigt uit tot harder rijden. Bovendien mag je op de meeste stukken ‘s avonds wél harder. De vraag is of de mensen die bij Vinkeveen een boete krijgen, willens en wetens de toegestane snelheid overschreden. Wij denken dat dit niet het geval is.”