Minder winst banken op hypotheken

Door meer concurrentie is de winstmarge van banken op hypotheken terug op het niveau van voor de crisis.

Winstmarge van banken op hypotheken daalt

Vooral door toetreding van nieuwe aanbieders op de Nederlandse hypotheekmarkt is de winstmarge van de banken op hypotheken gedaald. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam.

Volgens de onderzoekers, onder leiding van hoogleraar mededinging Maarten Pieter Schinkel, ligt de winstmarge nu weer op het niveau van voor de crisis. De winstmarge lag begin dit jaar op gemiddeld 0,9 procentpunt. Nu is dat 0,3 procentpunt.

De afgelopen jaren was er veel kritiek op de Nederlandse banken vanwege de hoge marges, onder meer van Vereniging Eigen Huis (VEH).

De hoge marges kwamen volgens de huiseigenarenvereniging mede doordat er na de kredietcrisis minder hypotheekverstrekkers waren overgebleven. Rabobank, ABN Amro en ING domineerden de markt. Marktleider Rabobank vond de voorbije jaren dat haar marktaandeel te groot was en bouwde dit actief af vanwege de te hoge risico’s. De banken maakten door het gebrek aan concurrentie 6 miljard meer winst dan voor de crisis, zo stelde VEH.

De afgelopen maanden is op de Nederlandse hypotheekmarkt een aantal nieuwe aanbieders gekomen, zoals Elan Hypotheken, gefinancierd door de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en Munt Hypotheken van een aantal pensioenfondsen. Ook is een aantal bestaande partijen zoals verzekeraars Nationale-Nederlanden en Aegon, actiever geworden op de hypotheekmarkt, licht Hans André de La Porte van VEH toe. Obvion, dat weliswaar een dochter is van Rabo maar zelfstandig opereert, profileert zich ook meer. De la Porte: „Er is meer reuring op de hypotheekmarkt. Dat is het sleutelwoord.”

Omdat door nieuwe wetgeving het aantal hypotheekproducten dat kredietverstrekkers kunnen aanbieden is beperkt tot twee (annuïtair en lineair aflossen), kan concurreren bijna alleen nog op prijs, constateert De La Porte. „De producten ontlopen elkaar niet veel meer. Je ziet dat huizenkopers zich veel meer dan vroeger oriënteren op basis van de maandlasten.”