Laat zien dat je bestaat

Vind je het ook moeilijk om jezelf te presenteren op sociale media? Mensen maken veel te weinig gebruik van de mogelijkheden. Zie jezelf als een tijdschrift met specifieke aandachtspunten.

Het Instagram-account op de illustratie is gefingeerd en bewerkt: de man op de foto heet niet echt John van der Sloot. illustratie Anna Klevan

Mies is ‘muismattenuitklopper’. Met een vliegenmepper gaat ze bij bol.com de bureaus langs om stof uit de muismat te slaan. Dat zie je in een filmpje dat de webwinkel op Facebook heeft gezet. Ze krijgt er 826 euro per uur voor, ‘een van de best betaalde studentenbaantjes ooit’. Het bedrijf zoekt ook nog een ‘koffieroerder’ (789 euro per uur) en een ‘complimentengever’ (744 euro).

Serieuze banen? Natuurlijk niet. Maar de webwinkel heeft er wél aandacht en likes mee getrokken.

De ABN Amro-bank pakt het wat degelijker aan. Zij zijn vorige week een nieuwe recruitmentcampagne begonnen. Op hun Instagramaccount staan filmpjes van lachende trainees, keurig in pak gestoken, microfoon in de hand. „Wij checken voor jou hoe de sfeer bij de bank is.” De filmpjes tonen vervolgens hoe ze door het gebouw lopen, aan het vergaderen zijn (#begeleiding) en tafelvoetbal spelen (#sfeer). Aan het eind geven ze elkaar een high five. Heerlijk, werken bij de ABN!

Bedrijven zijn er steeds beter in geworden om zichzelf te profileren op sociale media. Met de hulp van een heel leger aan sociale media-experts, doen ze aan ‘content managing’ en ‘employer branding’. Alles om je ervan te overtuigen dat ze echt een geweldig leuk bedrijf zijn.

En daar kunnen we wat van leren.

Want zo zorgvuldig als zij hun ‘merk’ bewaken, zo slordig zijn wij er vaak in. Facebookpagina’s waar iedereen kan zien dat je in 2010 de Buzzfeedtest deed ‘Op welke acteur van Friends lijk jij?’. Een Linkedinprofiel zonder foto, of een Twitteraccount waarop je alleen een boze tweet naar een telecommaatschappij hebt staan.

Recruiter Jacco Valkenburg, auteur van het boek Recruitment via sociale media, ziet het allemaal langskomen. „Het is teleurstellend hoe weinig mensen de mogelijkheden van online netwerken goed snappen en benutten”, zegt Valkenburg. „Ze hebben drie minuten besteed aan een profiel invullen, en dat zie je. Het voornaamste probleem is dat hun communicatie niet helder is. Je weet niet wie ze zijn en wat ze kunnen.”

Gemiste kans dus. En heus niet alleen als je zzp’er of werkloos bent. Een goede online presentatie van jezelf is voor iedereen belangrijk. Danitsja Bulatoff, expert op het gebied van netwerken: „Op het moment dat jij een kwalitatief netwerk hebt, word je meteen een stuk interessanter voor een werkgever, ook voor je huidige baas. Via sociale media is nou eenmaal goed te zien hoe ver je online netwerk reikt.”

Bij netwerken draait het om zichtbaarheid. Bulatoff: „Een netwerk creëert ambassadeurs, mensen die aan je denken. De meeste opdrachten en banen worden in eigen kring vergeven.” Maar die moeten dan wel aan je herinnerd worden. „Mensen moeten weten dat je bestaat, om überhaupt aan je te kunnen denken. Daar zijn sociale media ontzettend handig voor.”

Niet zomaar wat online pleuren

Maar voor een ‘levend’ online netwerk is er méér nodig dan gewoon veel collega’s op Twitter of LinkedIn volgen. Het gaat niet om passief volgen en af en toe ergens op reageren, maar juist om zélf interessante dingen online te zetten.

Hoe doe je dat? „De tijd dat je opviel door gewoon een grote mond te hebben en alles wat je dacht op internet te pleuren is voorbij”, zegt marketingdeskundige Carlijn Postma. „De cultuur is echt omgeslagen, mensen willen een toegevoegde waarde hebben, niet alleen maar horen dat je jezelf ergens expert in vindt.”

Zij adviseert met haar bureau The Post bedrijven over hun ‘contentmarketing’: ze kijkt hoe ze zichzelf online presenteren. En wat goed werkt voor bedrijven, werkt ook goed voor personen. „Je moet je eigen online profiel maken. En dat begint met het helder krijgen van je doel. Wat wil je bereiken? Naamsbekendheid? Inhoudelijke bekendheid? Reputatie? Bekijk je profiel met de ogen van een ander: op basis van wat ik post, ben ik een persoon met wie je graag in verbinding wilt staan?”

Postma adviseert over jezelf na te denken alsof je een magazine bent. „Dat klinkt even heel gek, maar het werkt ontzettend goed.” Binnen welk genre past jouw magazine? Is het een lifestylemagazine? Opinie? Entertainment? Wetenschappelijk?

Vaak geeft dit al heel veel richting aan je online profiel. Bepaal vervolgens ook een aantal thema’s die bij je passen. Postma: „Ik zeg altijd: vier of maximaal vijf. Dan weten mensen wat ze van je kunnen verwachten. Zo van: we volgen Thomas omdat hij altijd over boeken schrijft.”

Vervolgens kies je binnen die pijlers weer voor onderwerpen waar je het vaker over gaat hebben. „Een strafrechtadvocaat kan bijvoorbeeld op het moment van een mediagenieke zaak, haar mening op Twitter ventileren. Of neem een hovenier die op het juiste moment vertelt dat je je coniferen moet snoeien of je gras extra kalk moet geven.”

Smoothie van de week

En dan zou je het magazinedenken zelfs zo ver kunnen doortrekken, dat je vaste rubrieken introduceert. Postma: „Iemand die bekend wil staan als healthcoach, zou bijvoorbeeld elke week een smoothie van de week kunnen posten, inclusief het recept hoe je deze zelf maakt.” Een advocaat post over ‘het dilemma van de dag’, of een secretaresse geeft 'tips voor officemanagement’. „Het klinkt lastig, maar maakt het bedenken en volhouden van interessante dingen om te delen juist makkelijker.”

Heb je iets leuks bedacht, dan doe je vervolgens aan ‘contentmapping’: verdeel je ideeën over een maand in verschillende vormen op verschillende kanalen. „Wees niet bang om iets zowel op Twitter, Instagram als Facebook te zetten. Doe het juist een beetje verspreid. Als ik iets op Twitter deel, weet ik dat slechts een fractie van mijn volgers dat leest. Dus doe ik het ook op Facebook, of Instagram. Natuurlijk zullen een paar mensen het dan dubbel zien, maar er zijn veel meer mensen die het anders zouden missen.”

Mensen zijn sowieso te snel bang dat ze irritant zijn, volgens Postma. „Probeer dat los te laten. Er zullen altijd mensen zijn die je niet interessant vinden, of too much. Maar als je goeroe of expert wordt op een onderwerp, dan trek je ook juist mensen aan. Dus van de twee afhakers die er niet in geïnteresseerd zijn, krijg je er tien fans voor terug. Je kunt niet iederéén tevreden houden.”