In beeld

Leven op het Noorse zeilschip Lehmkuhl

Het Noorse schip Lehmkuhl is vanaf vandaag te zien tijdens Sail in Amsterdam. De afgelopen dagen voer het schip van het Duitse Bremerhaven naar Amsterdam. Nrc.next-redacteur en landrot Anne-Martijn van der Kaaden monsterde aan en hield een logboek bij. Ze hield ‘s nachts de wacht, stond aan het roer en ging over haar nek. Lees hier het hele artikel.
Anne-Martijn trekt haar zeilpak aan voor de veiligheidstraining NRC / Rien Zilvold
Na de Eerste Wereldoorlog werd het schip als oorlogsbuit meegenomen naar Engeland. Kristofer Lehmkuhl, destijds de Noorse minister van Werkgelegenheid, haalde het schip naar zijn land, waar het in 1923 in gebruik werd genomen als trainingsschip voor de Bergense School Ship Foundation. NRC / Rien Zilvold
De Statsraad Lehmkuhl is de grootste driemastbark ter wereld. Het schip werd in 1914 gebouwd in Duitsland, als trainingsschip voor de koopvaardij. NRC / Rien Zilvold
Instructie voor het beklimmen van het want. NRC / Rien Zilvold
De zeesluis van Bremerhaven rond 21.00 uur op zondag. NRC / Rien Zilvold
NRC / Rien Zilvold
Bemanningsleden hijsen het zeil NRC / Rien Zilvold
Anne-Martijn in de mast NRC / Rien Zilvold
De Statsraad Lehmkuhl is 84,6 meter lang en beschikt over 2.026 vierkante meter zeil. NRC / Rien Zilvold
Overnachten op zee NRC / Rien Zilvold
Het schip heeft een dieselmotor waarmee het een snelheid van 11 knopen kan halen. Vaste crew van rond de 20 bemanningsleden, onder wie een kok, twee mechanici en een scheepsarts. Particulieren kunnen vanaf 500 Noorse kronen (circa 53 euro) per dag een zeiltrip boeken. Het schip biedt plek aan zo’n 150 ‘trainees’. NRC / Rien Zilvold