Dit is Sail in elf getallen

foto ANP

Sail, het grootste nautische evenement van Europa, begint vandaag in Amsterdam. Gratis voor bezoekers, maar niet voor bedrijven. Dit is Sail 2015 in elf cijfers:

12 miljoen euro

Dat kost het. Het grootste deel van dat bedrag wordt gefinancierd door sponsoring en verkoop van bedrijfsarrangementen.

0 euro

Dat kost een kaartje Sail voor jou. Alleen voor een stoel bij een van de vijf concerten in de Sail Music Marina moet je een kaartje kopen. Van het Concertgebouworkest (vanavond, 79 euro voor een golden seat inclusief een glas champagne) tot K3 (zondagmiddag, 39,50 euro).

Maar de rest van het evenement is gratis toegankelijk. Directeur Erwin van Lambaart, oud-musicalproducent:

“Iemand die zijn eigen boterhammen meeneemt, kan de hele dag genieten zonder dat het hem iets kost.”

Bijna 60 procent

Dit deel van de inkomsten gaat naar Sail Event Partners (SEP), de nieuwe organisator achter Sail. Dat klopt niet, vinden Pouwel Slurink, van rederij Naupar - marktleider in de chartervaart - en Monique Fennema, directeur van Frisian Sailing Company. Slurink:

“Sail heeft ons geld nodig om het evenement gratis te houden, maar deze financiering maakt de basis fragiel. Veel eigenaren vragen zich af of ze in 2020 nog wel mee zullen doen. Het zou beter zijn om een kleine bijdrage aan het publiek te vragen.”

Sail-directeur Van Lambaart wil het evenement gratis houden voor de bezoekers.

5 Oceanen

Uit zoveel oceanen bestaat Amsterdam de komende dagen.

Klik of tap op de bollen voor meer informatie:

2 miljoen

Dat is het aantal bezoekers dat de organisatie dit jaar verwacht. In 2010 kwamen 1,5 miljoen mensen. Dit jaar zijn er ook concerten en duurt Sail een dag langer, vijf in plaats van vier dagen.

93 miljoen euro

De verwachte opbrengst van Sail voor de Amsterdamse economie, bijvoorbeeld voor de horeca en middenstand.

53 zeilschepen

Zoveel ‘tall ships’ vormen het hart van Sail: grote klassieke zeilschepen uit achttien landen. Ze liggen bijna allemaal afgemeerd in de Oranjehaven (IJhaven), de haven tussen de Veemkade en het Java-eiland.

En daar kun je dan bijvoorbeeld deze schepen zien:

500.000 euro

Dat betaalt elk van de vijf hoofdsponsoren: ING, Delta Lloyd, De Telegraaf, KPN en de Staatsloterij.

339 euro

De prijs per persoon voor het duurste bedrijfsarrangement, voor deelname aan de Sail-In Parade op een Nederlands tall ship of een luxe klein charterschip. Het goedkoopste arrangement kost 99 euro per persoon. Alle arrangementen voor de Sail-In Parade zijn uitverkocht, bijna 50.000 in totaal.

19.500 euro (exclusief btw)

Dat kost het een bedrijf om vier uur te varen tijdens Sail met een schip in de categorie ‘luxe traditioneel charterschip’ voor 78 passagiers. Een voorbeeld van een schip uit deze categorie is de Admiraal van Kinsbergen:

Foto flickr.com/mr-pi

Foto flickr.com/mr-pi

1.500 euro

Dat is de hoogte van de boete die je krijgt als je zonder accreditatie commerciële rondvaarten aanbiedt in de Oranjehaven. Dat bedrag is per schip, per opvarende komt er nog 150 euro bij. Bij de toegang van de haven wordt op schepen gecontroleerd of ze een RFID-chip in hun Sail-vlag (kosten 39,50 euro) hebben. Zelf rondvaren zonder betalende passagiers mag wel.