De nieuwe selfiestick is een drone aan een touwtje

Foto AFP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De selfstick is op zijn retour. Volgens The Verge is de opvolger een drone aan een touwtje.

Het nieuwe FotoKite speelt in op de trend om met drones foto’s en filmpjes te maken. Het woensdag gelanceerde bedrijf komt met Phi, een lichte, opvouwbare vliegende camera die volgens de makers makkelijk in gebruik is. Een redacteur van The Verge testte de camera.

“Om de camera te starten haal je hem uit de koker, klap je de propellers uit en trek je het touwtje uit de camera. Het touwtje geeft het gevoel alsof je een vlieger oplaat. Om te sturen gebruik je de afstandsbediening en kantel je je hand.”

The Verge is enthousiast, net als vele anderen. BBC is het eerste nieuwsmedium dat de Phi gebruikt voor nieuwsberichtgeving. Op de dag dat de vliegende camera werd aangekondigd was-ie meteen uitverkocht. Bestellen kan vanaf 240 euro per stuk.

Amazon-gate gaat door

Amerikaanse media krijgen geen genoeg van de onthullingen over Amazon. Nadat The New York Times een stuk publiceerde over de keiharde bedrijfscultuur, verschijnen er dagelijks nieuwe commentaren. De nieuwste publicaties geven tegenstrijdige berichten.

The New York Times interviewde meer dan 100 huidige en oud-medewerkers. Zij beschrijven werken bij Amazon als een nachtmerrie. Niet iedereen is het daarmee eens. Business Insider en The New York Times publiceerden een stuk van Nick Ciubutariu, een zeer tevreden ‘Amazonian’.

“We hebben plezier en werken hard. We houden bijna dagelijks Nerf-wedstrijdjes, drinken wat na werktijd, spelen videogames en doen tafelvoetbal. Ook spreken we naar elkaar uit dat we blij zijn met ons werk.”

Huilende collega’s heeft hij nooit gezien. Iets wat medewerkers in de eerdere publicatie naar eigen zeggen dagelijks zagen. Ook Quartz publiceerde een ingezonden stuk van de vrouw van een oud-Amazon-medewerker.

“Mijn man werd middein in de nacht opgeroepen om problemen in China op te lossen. In de vroege uurtjes moest hij die in Groot-Britannie oplossen en de rest van de dag die in Kentucky. Hij had geen moment rust en ging eraan onderdoor.”

CEO Jeff Bezos vindt dat het beeld dat in de media geschetst wordt niet strookt met de werkelijkheid. In een uitgelekt intern bericht schrijft hij: “Je zou wel gek moeten zijn om in zo’n bedrijf te willen werken.”

Buzzfeed richt pijlen op tv en film

NBCUniversal, de dochteronderneming van Comcast, investeert 200 miljoen dollar (181 miljoen euro) in BuzzFeed. Daarmee krijgt het bedrijf een aandelenbelang in een van de meest innovatieve en populaire online-uitgevers.

Bij zo’n nieuwe samenwerking horen natuurlijk lovende woorden van beide kanten.

“We verheugen ons om samen te werken aan projecten die we nooit eerder zelf konden doen”, zegt Buzzfeed CEO Jonah Peretti in een persbericht. Hij hoopt dat NBCU Buzzfeed kan helpen de film- en tv-markt te betreden. Voor NBCU is de investering vooral bedoeld om jongere kijkers te trekken. “Buzzfeed trekt een enorm en loyaal publiek en heeft bewezen de meest creatieve, populaire en invloedrijke mediabedrijven te zijn”, zegt NBCU CEO Steve Burke.