Alibaba en Foxconn investeren in het Indiase Snapdeal

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De gouden tijden voor de startups zijn nog niet voorbij, zo lijkt het. Foxconn, Alibaba en Softbank investeren alles bij elkaar 500 miljoen dollar (453 miljoen euro) in het Indiase Snapdeal. Dat meldt Nikkei Asian Review. Foxconn laat weten een aandeel van 4,27 te krijgen in het e-commercebedrijf. Alibaba wilde geen commentaar geven.

Vorig jaar kreeg Snapdeal al meer dan 600 miljoen dollar (543 miljoen euro) van Softbank. Naast de nieuwe investeerders, hebben ook bestaande geldschieters ingelegd. Temasek, BlackRock, Myriad en Premji Invest dragen bij in deze nieuwe kapitaalronde.

Alibaba, Foxconn en Softbank brachten de afgelopen maanden een bezoekje aan India om te kijken naar mogelijkheden voor verdere samenwerking. Volgens Nikkei Asian Review tonen deze nieuwe investeringen aan dat er steeds meer interesse is in de groeiende online markt in India.

Nieuwe CEO voor Yum China

Bedrijfsveteraan Micky Pant (60) wordt de nieuwe CEO van Yum in China. Hij is de opvolger van Sam Su (63), die Yum de grootste westerse restaurantketen van China heeft gemaakt. Dat meldt South China Morning Post. Belangrijkste merken van moederbedrijf Yum zijn KFC en Pizza Hut. Van alle 6.853 restaurants zijn 4.889 KFC’s.

De waarde van aandelen Yum steeg meteen na de aankondiging met 2,2 procent. KFC kwam afgelopen jaar in opspraak omdat een toeleverancier onder meer oude kip gebruikte. Sommige investeerders pleiten voor afsplitsing van de Chinese divisie. Geruchten dat zo’n afsplitsing ophanden is, worden ontkend door Yum woordvoerder Jonathan Blum.

Computer adviseert in theekeuze

De computer is al bijna slimmer dan de mens, dus dan zal hij ook wel weten welke thee we het lekkerst vinden. Thee ja. Een Indiase theeverkoper heeft een algoritme ontwikkeld waarmee de smaak in thee wordt bepaald, schrijft Economic Times. Kaushal Dugar, oprichter van Teabox combineert volgens de krant de wijsheid van het theeproeven met algoritmes.

Er zijn zoveel verschillende theevariaties. Het is moeilijk om een keuze te maken. Wij hebben deze voorspellingsmachine gemaakt om dat probleem op te lossen.

Iedere nieuwe gebruiker op Teabox wordt vijf vragen gesteld. Van welke chocolade houdt hij of zij bijvoorbeeld? Op basis van de antwoorden wordt een profiel samengesteld. In de aanbeveling die daar op volgt worden 75 kenmerken van de theeën bekeken, zoals aroma, sterkte en natuurlijk de mate waarin die past bij het profiel van de klant.

Smaken zijn uniek en met iedere voorspelling wordt de machine beter. Bij de eerste bestelling wisten we voor 75 procent zeker welke theeën je lekker zou vinden. De volgende bestelling had een zekerheid van 85 procent. Wanneer je proeft, leest en door zulke sessies gaat, word je een echte kenner.