Fujifilm gaat voor stamcelonderzoek en Ebola-medicijnen

Foto ANP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Voor een fotoshoot in een Japans magazine poseerde de CEO van Fujifilm in een laboratoriumjas met een reageerbuisje in zijn hand. De foto staat symbool voor de verschuiving van de focus van het bedrijf. CEO Shigetaka Komori wil zich richten op nieuwe technologie en nieuwe markten zoals Ebola-medicijnen, anti-verouderingscreme en stamcelonderzoek, schrijft Bloomberg.

Fujifilm maakte dit jaar een recordwinst van 950 miljoen dollar (857 miljoen euro). Analisten verwachten volgend jaar een toename van 5 procent. Komori weet al wat hij met die winst gaat doen. De 75-jarige CEO plant om in 2017 400 biljoen yen (2,9 miljard euro) aan acquisities te besteden. Hij wil nieuwe productlijnen ontwikkelen en zich op de gezondheidszorg richten. Hij test op dit moment Ebola-medicijnen, een filter voor aardgaszuivering en stamcellen die menselijk weefsel kunnen herstellen.

“Ik wil niet zeggen dat we als bedrijf hebben gewonnen. Het is voor ieder bedrijf moeilijk dat te verklaren omdat alles zo snel verandert. We gaan ervoor om vooruit te blijven gaan.”

Toshiba stelt nieuwe bestuurders aan

Toshiba stelt nieuwe externe bestuurders aan. Drie van de vier huidige externe bestuurders treden af. Daar komen zes nieuwe bestuurders voor in de plaats.

Het Japanse electronicabedrijf wil de nieuwe bestuurders officieel bekend maken tijdens een aandeelhoudersvergadering eind september. Er zijn al namen genoemd. Die van Yoshimitsu Kobayashi, voorzitter van Mitsubishi Chemical Holdings, Kouichi Ikeda, adviseur bij drankbedrijf en brouwerij Asahi Group Holdings en Shinzo Maeda, adviseur bij cosmeticabedrijf Shiseido. Opvallend is dat alle drie de nieuwe kandidaten president van een groot bedrijf zijn geweest.

Toshiba is nog steeds herstellende van het boekhoudschandaal. Externe partijen leverden kritiek op het gebrek aan bestuurlijke competenties van Toshiba. Daarom haalt het bedrijf graag zwaargewichten uit het bedrijfsleven binnen.

De kunst van geld verdienen met gratis games

De mobiele game-industrie in Japan is booming. De meeste van die games zijn gratis, maar Japanse uitgevers bedenken steeds meer manieren om juist met gratis games veel geld te verdienen.

Een paar maanden geleden ontwikkelde Yoshiki Watabe van het Japanse internet- en gamebedrijf Dena Co. een game waarin hij spelers de opdracht gaf in vier dagen tijd een slecht megabedrijf te ontmantelen. Het spel “Final Fantasy Record Keeper” werd miljoenen keren gedownload en steeg ook in inkomsten rankings. Volgens The Japan Times is het een voorbeeld van hoe Japanse uitgevers gebruik maken van psychologie, kunst en big data om klanten te krijgen die hun games spelen en betalen voor digitale extra’s zoals wapens of vaardigheden. Watabe vertelt over zijn werk als producent van de gratis games.

“Het is beetje als het runnen van een bar. Je bent altijd bezig om klanten te krijgen en om ze tevreden te houden. Anders heb je geen business.”

Dena CO maakt gebruik van ongeveer 50 data-analisten om de betrokkenheid van gamers te volgen door te kijken naar statistieken. De gegevens worden gebruikt om te analyseren hoe ze klanten nog beter te tevreden kunnen houden.