Beter dan een skybox, want je kunt niet weg

Duizenden genodigden varen deze week over ’t IJ, op kosten van een bedrijf dat zijn klanten wil binden.

Waarom boottochtjes zo aantrekkelijk zijn voor bedrijven om relaties te ontvangen? Pouwel Slurink, directeur van charterrederij Naupar in Lelystad, weet twee goede redenen. De fysieke reden: je kunt niet weg. „Je zit dicht op elkaar, komt elkaar meer tegen. In een skybox loop je makkelijk even naar buiten. Op een boot zonder je je niet af, je neemt deel.” En de mentale reden. „Zodra je aan boord stapt is er een andere realiteit, een andere sfeer. Het is intiemer, je bent opener.”

Borrelen op een boot werkt, denken ook al die bedrijven die een arrangement hebben geboekt tijdens Sail. Bijna alle 50.000 arrangementen zijn verkocht, de organisatie mikte op 43.000. Bedrijven betalen een prijs per opvarende, afhankelijk van het type boot, het dagdeel, de vaarduur en de catering. De overeenkomst is de nabijheid van de tall ships, de klassieke zeilschepen waar Sail om draait. Bedrijven nodigen hun relaties – Slurink: „Het zijn zelden personeelsuitjes, daar is het te duur voor” – uit voor een ereplaats op het water.

De commerciële rondvaarten, bij Sail bekend onder de vlag hospitality, zijn een cruciaal onderdeel van het evenement. De traditionele schepen van particuliere eigenaren, variërend van rederijen met driemasters tot echtparen met één salonboot, leveren een forse bijdrage aan de financiering en aan het kijkplezier. Nederland telt circa 500 traditionele en goed onderhouden zeilschepen, meer dan enig ander land.

Volgens Erwin van Lambaart, directeur van organisator Sail Event Partners, gaat het bij de bedrijfsarrangementen om meer dan alleen relaties fêteren op hapjes en drankjes. „Vaak voegen bedrijven een inhoudelijk programma toe, ze presenteren bijvoorbeeld hun visie op de toekomst van het bedrijf.” Verpakt in de setting van Sail, zegt hij, is zo’n verhaal veel aantrekkelijker dan op kantoor.

Famed, verwerker van medische declaraties, vaart zes keer tijdens Sail, met een schip voor 120 passagiers. De kosten worden gedeeld met Excent Tandtechniek. Directeur Henk de Jong: „Dat kost ons 80.000 euro. Op vrijdagmiddag nodigen we het personeel uit, dat kost 30.000 euro. Ik vind niet dat je als directie feest moet vieren en het personeel thuis moet laten. We vragen onze klanten een bijdrage van 150 euro, dat maakt het minder vrijblijvend.”

Het gaat wel degelijk om de inhoud, zegt De Jong. „Ik ben geen evenementenbureau. Maar hier kun je op een prettige manier met elkaar in contact komen. Je zit vijf uur bij elkaar, je kunt echt zaken bespreken.” Het is een flinke investering, maar „het is gelukkig maar eens in de vijf jaar”.