Apple Music: een tussenstand

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Apple Music: een tussenstand

Is de concurrentie te groot? Dat was én is de grote vraag na de lancering van Apple Music. De streamingdienst bestaat nu anderhalve maand. The New York Times vindt het tijd voor een tussenstand.

Het nieuwe album van Dr. Dre: Compton: A Soundtrack, was de grote test. Na anderhalve maand op Apple Music heeft het 25 miljoen streams en is het een half miljoen keer gedownload via de Apple iTunes Store. “Niet slecht”, oordeelt Russ Crupnick, analist bij MusicWatch. “Maar ook niet bijzonder als je bedenkt hoeveel gebruikers Apple wereldwijd heeft”, zegt hij.

Sinds de lancering heeft Apple Music 11 miljoen leden aangetrokken. De eerste 90 dagen gebruiken zij de streamingdienst gratis, daarna kost het 10 dollar (9 euro) per maand. Vergelijkbaar met Spotify en Google Play. De dienst kreeg gemixte recensies in tech- en muziekmedia.

Ook The Verge gaf een tussenstand. Volgens de techsite gaat Apple Music het redden om een andere reden: het biedt een platform voor nieuw talent. Iets wat andere streamingdiensten nog niet is gelukt. Zondagnacht kwam Apple Music met nieuwe advertenties die drie vrij onbekende artiesten in de spotlight zetten. Een voice-over prijst de kunstenaars aan.

“Er moet een plek zijn waar fans en artiesten elkaar kunnen ontdekken. Apple Music brengt je de artiesten waar je van houdt, maar ook de artiesten waar je van gaat houden.”

Twilio: succes zonder naam

De naam Twilio zegt je misschien niets, maar volgens Business Insider is de software-ontwikkelaar een van de meest succesvolle startups van dit moment. Genoeg reden voor wat toelichting.

De kans is groot dat jij Twilio dagelijks, onbewust gebruikt. Als Uber je bijvoorbeeld een sms stuurt nadat een chauffeur je aanvraagt bevestigt, regelt Twilio dat. Het nummer dat je belt om de chauffeur te bereiken? Ook van Twilio. Uber integreerde Twilio-software in haar app, net als Airbnb, Match.com en Coca Cola. Het maakte van Twilio een miljardenbedrijf.

Twilio bouwt zogenoemde ‘application programming interfaces’ (API). Ontwikkelaars kunnen die software gemakkelijk en relatief goedkoop inbouwen. Meestal om communicatiemiddelen als sms-en, bellen of video-chatten te gebruiken. Twilio is vooral een hit onder datingsites en on-demand-diensten.

Volgens Lawson gebruiken meer dan 700.000 ontwikkelaars Twilio. En 1 op de 3 Android en iOS-apps heeft Twilio-technologie.

Disney kondigt mega-uitbreiding aan

Disney CEO Bob Iger kondigt twee Star Wars-parken aan. Een park wordt onderdeel van Disneyland in Californië en het andere van Disney World in Florida. Iger noemt het de grootste uitbreiding in de geschiedenis van het bedrijf, meldt The Verge.

Het Star Wars-park belooft je mee te nemen naar een ‘futuristische wereld’. De belangrijkste twee attracties worden de ‘Secret Mission’, waarbij bezoekers in Millennium Falcon (het ruimteschip uit de films en series) vliegen en de ‘Battle’, een attractie die de strijd tussen de New Order en de Resistance uit de film Star Wars: The Force Awakens uitbeeldt. En natuurlijk lopen er Star Wars-personages rond.

Disney wil in de parken experimenteren met ‘imagineering’, een door Disney uitgevonden term die staat voor een vorm van virtual reality. Wanneer de parken klaar zijn is nog niet bekend.