Ondernemer wil semafoniebedrijf terug

Eindhovenaar betwist rechtmatigheid van overname, zegt dat hij is opgelicht door eigen dochterbedrijf en dat ook KPN blaam treft.

Was het toeval, mazzel of een vooropgezette truc waardoor telecombedrijf KPN recentelijk monopolist werd op de Nederlandse markt voor semafoons – de ouderwetse piepers, pagers of buzzers waarvan er nog tienduizenden in omloop zijn. Om die vraag draait het in een kort geding dat morgenochtend dient bij de rechtbank in Den Haag.

Daar eist de Eindhovense ondernemer Chris van Steenbergen dat KPN hem zijn semafoonklanten teruggeeft, net als de apparatuur waarmee zijn bedrijf tekstberichten verstuurde, én een aantal belangrijke webadressen. KPN nam dit hele pakket vorig jaar over van een dochterbedrijf van Van Steenbergen, maar die zegt daarbij te zijn opgelicht. Niet door KPN, maar door de bestuurders van dit dochterbedrijf.

In de maling genomen

„Het was vlak voor Kerst toen een leverancier mij ermee feliciteerde dat ik mijn bedrijf aan KPN had verkocht”, zegt Van Steenbergen. „Maar ik wist van niets. Ik ben het gaan uitzoeken, en ik blijk door mijn eigen mensen in de maling te zijn genomen. Maar ook KPN zit fout: die wisten dat de klanten, de centrale en de servers niet via deze onderneming verkocht konden worden. Maar ze hebben de koop toch doorgezet.”

Semafoons, waarmee korte berichten of telefoonnummers kunnen worden verstuurd, waren enorm populair in de jaren negentig. Veel artsen hadden bijvoorbeeld een pieper voor noodgevallen. Later werden de apparaatjes ook ingezet lokkertje of als klantenbinder – bijvoorbeeld als cadeau aan nieuwe rekeninghouders bij een bank. Door de opkomst van de echte mobiele telefoons zakte de semafoniemarkt in, maar verdween nooit helemaal.

Met name bedrijven voor wie veiligheid cruciaal is – zoals in de chemische industrie en bij elektriciteitscentrales – gebruiken naast mobiele toestellen als back-up ook semafoon-aansluitingen. Twee aanbieders waren actief op deze kleine, maar de laatste jaren stabiele markt. KPN, en het bedrijf van Van Steenbergen. En nu is alleen KPN nog over.

„Het begon met een voorstel om de semafoniecentrale te verplaatsen naar een gebouw van KPN. Vooruit dan maar, dacht ik – daar was voldoende capaciteit beschikbaar. Maar inmiddels vermoed ik boze opzet. KPN heeft daarna mijn klanten en software op slinkse wijze overgenomen, en mij wordt inmiddels de toegang geweigerd tot de centrale en de servers die op een terrein van KPN staan”, zegt Van Steenbergen.

KPN wil niet reageren. Het telecombedrijf zegt „een zakelijk geschil met deze partij te hebben” en geen uitspraken te kunnen doen.

‘Davd tegen Goliath’

Uit de dagvaarding voor het kort geding blijkt dat KPN vindt dat met de koop van het klantenbestand niets mis is, dat KPN de deal goed heeft onderzocht en dat Van Steenbergen zich maar tot het verkopende bedrijf – dat hij zo goed kent – moet wenden.

Dit dochterbedrijf is inmiddels failliet, waardoor Van Steenbergen toch zijn pijlen richt op KPN. „Ze wisten dat het resterende deel van de semafoniemarkt niet te koop was, maar hebben het toch doorgezet. Ik moet wel naar de rechter, omdat er anders een voldongen feit ontstaat. Het is David tegen Goliath, maar ik kan niet anders.”