De kantoorcultuur bij Amazon - huilende collega’s en grenzeloze groei

Bij Amazon zijn ze trots op “onredelijk hoge” verwachtingen. Huilen op kantoor hoort erbij. The New York Times sprak met ruim honderd (ex-)werknemers over de voor- en nadelen van deze compromisloze kantoorcultuur.

Logistiek centrum van Amazon in Sady, Polen Foto EPA / Jakub Kaczmarczyk

Bij Amazon zijn ze trots op “onredelijk hoge” verwachtingen. Nieuwe werknemers die de veertien gouden leiderschapsregels het snelst uit hun hoofd leren, hebben de eer zichzelf ‘peculiar’ te noemen. Want eigenaardig zijn is goed: Amazon breekt graag met kantoorconventies.

In deze longread van The New York Times krijgen we een inkijkje in de bedrijfscultuur van het succesvolle Amerikaanse e-commercebedrijf. De krant sprak met meer dan honderd voormalige en huidige werknemers uit alle hoeken van het concern. Kritiek op elkaar blijkt een belangrijke rol te spelen. Medewerkers worden aangemoedigd om elkaars ideeën de grond in te boren. In de interne telefoonlijst kun je niet alleen telefoonnummers terugvinden, maar ook tips over hoe je geheime feedback over elkaar naar de baas kunt sturen. Een voorbeeldtekst:

“Ik ben bezorgd over zijn gebrek aan flexibiliteit en zijn klachten over het uitvoeren van de kleinste taken”.

Wie veel wil, moet alles vragen

Oprichter en huidig topman Jeff Bezos gelooft niet in een softe managementstijl en zoekt volgens The New York Times de grenzen op van het aanvaardbare. Bezos wilde voorkomen wat veel bedrijven volgens hem nekt: bureaucratie, gebrek aan discipline en buitensporige uitgaven. Dus bedacht hij zijn eigen bedrijfscode om zowel de excessen als de middelmatigheid uit te bannen.

Bekijk hier een speech van Bezos waarom hij ingaat op zijn managementfilosofie:

De vraag is: werkt het? Amazon is met een waarde van 250 miljard dollar inmiddels de waardevolste Amerikaanse detailhandelaar. Veel van de voormalige personeelsleden met wie journalisten Jodi Kantor en David Streitfeld spraken, zeggen dat de tijd bij Amazon cruciaal was voor hun carrière. John Rossman, die een leidinggevende functie had bij Amazon, omschrijft het gevoel van medewerkers als volgt: “it’s the greatest place I hate to work”.

Een voormalig werknemer die het er twee jaar uithield herinnert zich vooral de huilende collega’s. “Je loopt een conferentiezaal uit en ziet een volwassen man die zijn gezicht verbergt”, zegt Bo Olson. “Ik heb bijna iedereen met wie ik gewerkt heb wel een keer bij zijn bureau zien huilen.” Lees het hele artikel hier.