Voor een Doutzen-lichaam

Door barreworkout krijg je het lichaam van een balletdanser, zonder dat je hoeft te balletten – tenminste, dat claimen de aanhangers. Overal ter wereld worden nu studio’s geopend, ook in Nederland.

Foto Corbis

Een populaire workout ‘het nieuwe yoga’ noemen is makkelijk en gebeurt vaak veel te voorbarig. Maar in het geval van de ‘barreworkout’ is er bijna geen andere classificatie mogelijk. In hetzelfde tempo waarmee ooit de ene yogastudio na de andere werd geopend, verschijnen momenteel overal ter wereld – van Amsterdam tot New York – studio’s met namen als Pure Barre, The Bar Method, Barreconcept en The Sports Barre.

In New York is het woordje ‘barre’ inmiddels zo veelvoorkomend, dat het is ingeburgerd. Het prijkt op gevels, uithangborden en winkelruiten. Iedere wijk waar eerder yoga en pilates voet aan de grond kregen, heeft nu een barreklasje of -studio. Volgens website well + GOOD, die 2015 uitriep tot ‘het jaar van de barre’, waren er begin dit jaar al bijna 700 barrestudio’s in de Verenigde Staten alleen, met nog eens zo’n honderd op de planning om binnen één jaar geopend te worden. En dat cijfer betreft enkel speciale barreketens en niet alle fitness-, pilates- en zelfs spinstudio’s die ook op de barreworkout gebaseerde lessen aanbieden.

Een andere overeenkomst met yoga, is dat de barreworkout (of –methode) ondanks de recente populariteit niet nieuw is. Er zijn ondertussen meerdere stromingen, maar in de basis is iedere barreworkout afgeleid van een fitnessmethode die in de jaren vijftig werd ontwikkeld door Lotte Berk, een Duitse danseres die eind jaren dertig nazi-Duitsland verruilde voor Londen. Nadat Berk een rugblessure had opgelopen, besloot ze aan de balletbarre te rehabiliteren. Ze combineerde haar opwarmroutine met de fysiotherapieoefeningen voor haar rug en noemde het de ‘Lotte Berk Methode’. In 1959 opende ze een studio in haar kelder in het Londense West End waar ze haar methode onderwees. Een van haar studenten bracht vervolgens, met toestemming, de barreworkout naar New York waar het sinds de jaren zeventig meerdere malen is geëvolueerd en geherinterpreteerd.

De perfecte verkoopslogan kwam vanzelf

De recente en massale interesse in de workout kan volgens The New York Times voor een groot gedeelte worden toegeschreven aan de balletfilm Black Swan uit 2010. Hoofdrolspeelster Natalie Portman, die een competitief ballerina speelde, trainde vele maanden aan de hand van de methode om zo slank en gespierd als een echte balletdanser te worden. Haar verschijning in de film gaf de workout achteraf gezien de perfecte verkoopslogan: het fysiek van een balletdanser krijgen zonder het talent van een balletdanser nodig te hebben. Er komt namelijk geen plié bij de workout kijken, laat staan een pirouette.

Na Portman, volgden de modellen – onder wie voormalig Victoria’s Secret Angels Doutzen Kroes en Miranda Kerr – en na de modellen kwam de ‘gewone’ vrouw.

Op een vroege donderdagochtend op 5th Avenue in Brooklyn stapt een tiental van deze gewone vrouwen de met vloerbedekking beklede studio van Pure Barre binnen. Ze zijn op kousenvoeten want sokken, het liefst de officiële barre-sokken met grip aan de onderkant, zijn verplicht en helpen tegen het wegglijden.

Als lerares Nicole Morris de volumeknop van de stereo-installatie opendraait is alle hoop dat de moderne barreworkout iets te maken heeft met ballet vervlogen. De playlist bestaat uit opzwepende house en de instructies die Nicole haar klas via haar ‘Janet Jackson headset’ toeroept, volgen elkaar in een moordend tempo op. Daarbij wordt de eerste twintig minuten van deze les de balletbarre niet eens aangeraakt.

De gemiddelde barreworkout combineert verschillende oefeningen van meerdere fitness- en workoutroutines. Een les kan bestaan uit een simpele cardio-warm-up, een serie push-ups, armoefeningen met (lichte) gewichtjes, yogastretches en buikspieroefeningen. De barre komt voornamelijk in beeld bij de dij- en biloefeningen. Heel elegant worden deze poses aan de houten stang alleen niet, want na een paar minuten op de bal van je voet je dijspieren ‘aanspannen en loslaten, aanspannen en loslaten’ beginnen de bovenbenen onstuimig te trillen. „Enjoy the pain!” roept Nicole.

Maar je hoeft niet per se naar Brooklyn om een barreworkout te doen. In Amsterdam zijn er al verschillende dans- en balletscholen die barreworkouts aanbieden. En ook in grotere steden als Tilburg, Utrecht, Leiden en Leeuwarden zijn er mogelijkheden. Prijzen voor losse lessen liggen tussen de 10 en 15 euro per les. Je kunt het ook eerst thuis eens uitproberen – daarvoor heb je alleen YouTube en een stoel nodig.

Maar nee, het is geen wondermiddel

Wat de methode – naast de sokken met grip – anders maakt dan de verschillende workouts waar van is geleend, is het feit dat iedere beweging op de tapijtvloer klein wordt gehouden. Hierdoor worden de spieren getraind zonder dat er een bulk aan spiermassa wordt gecreëerd. Iets dat uiteindelijk moet leiden tot dat zo felbegeerde slanke en uitgelijnde balletlichaam.

Al wijzen de experts erop dat ook de barremethode iemands natuurlijke lichaamsbouw niet kan veranderen (klein en gedrongen wordt niet opeens lang en slank) en waarschuwen ze dat een te frequente workout (sommige aanhangers gaan het liefst dagelijks) te veel druk op de spieren kan uitoefenen.

Maar ondanks dat is de barreworkout relatief veilig en toegankelijk voor iedereen. „Net als bij yoga of pilates is de impact op je ledematen minimaal”, legt Nicole van Pure Barre uit. „Vandaar dat iedereen een les kan volgen, jong of oud, getraind of niet.” Het is volgens de lerares een van de redenen dat de barreworkout in een paar jaar tijd zo’n enorme vlucht heeft genomen. Dat en het feit dat (oké, bijna) iedereen het lichaam van een balletdanser wil.