Michiel Muller wil het nu supermarkten lastig gaan maken

Foto Merlijn Doomernik

De Rotterdamse ondernemer Michiel Muller (51) heeft niet veel op met de gevestigde orde. Dat blijkt wel uit zijn cv: in 2001 bouwde hij samen met oprichter Marc Schröder de onbemande tankstations van Tango uit tot een succes, tot schrik van bestaande benzinestations. Als medeoprichter van pechdienst Route Mobiel schopte hij vanaf 2004 tegen de schenen van de ANWB.

Met de verkoop van Route Mobiel aan verzekeraar SNS Reaal werd hij in 2006 miljonair. Dat geld investeerde hij in allerlei internetbedrijven. Vorige week werd bekend dat hij en drie andere ondernemers de online boodschappendienst Picnic gaan lanceren. Daarmee wil hij het supermarkten lastig maken.

Enkele choice quotes uit het interview:

Over bedrijven als risico-savers:
“Naarmate bedrijven groter worden sluipt de ambtenarij er in. Ze richten zich vooral op lagere kosten, geen gekke dingen doen. Ze keren naar binnen. Wat mij opvalt: als je bij een groot bedrijf werkt is 90 procent van je e-mails intern. Als je ondernemer bent is het 90 procent extern. Dat alleen al zorgt dat je veel meer hoort.”

“Tegelijk is er een enorme ontwikkeling bezig op het gebied van technologie. Dit ding [hij zwaait met zijn iPhone] maakt zó waanzinnig veel mogelijk. Dus als je dan alleen bezig bent je bestaande businessmodel te optimaliseren, terwijl consumenten veranderen, markten veranderen, technologie verandert en je zit niet op te letten – dan kan het heel snel gaan.”

Over nieuwe werknemers:
“Mensen binnen je bedrijf die iets opperen worden afgescheept met: ‘Ach, dat hebben we al een keer geprobeerd.’ Ik heb zelf in een vorig leven bij een groot bedrijf gewerkt. Dan kom je als nieuweling binnen en dan ga je langs alle bureaus met managers. Dan krijg je te horen hoe ‘zij het hier doen’ en of je je daar een beetje aan wilt houden. Dat is het allerdomste dat je kunt doen als je nieuwe mensen binnenkrijgt.”

“Je moet juist niks zeggen, alleen: ‘Dit is jouw taak. Veel plezier ermee. We horen het wel.’ Zo’n jonge gast is woedend na twee dagen. Die denkt: waarom doen we dát nog niet? Waarom hebben we geen samenwerking met die partij? Daar komen enorm veel ideeën uit. Mensen met ervaring zijn geconditioneerd. Ze zeggen meteen: dat werkt niet. Maar: dat werkte tóén niet. Vijf jaar later, of twee jaar later misschien wel.”

Over zijn broer Frans, de de topman van Delhaize, het bedrijf dat gaat fuseren met het Nederlandse Ahold. Michiel Muller wordt daarmee een directe concurrent:

“Het is totaal langs ons heen gegaan dat we daar allebei mee bezig waren. Ik wist niet dat hij bij Delhaize in gesprek was. En hij wist niet wat ik aan het doen was.”

En andere concurrentie? Amazon en Uber experimenteren ook met boodschappendiensten en breiden snel internationaal uit?
“Ja, dat is waar. We hadden ook niet nog drie jaar moeten wachten. Nu is die markt nog klein – alhoewel, 400 miljoen euro, dat vind ik niet klein – maar in potentie is dit een megamarkt. Mensen gaan online boodschappen doen. 100 procent zeker. Dit is niet te stoppen.”

Lees het hele interview vandaag in NRC Handelsblad