Column

Stiekem wil iedereen 2Unlimited

Rolinde Hoorntje spot trends en tipt. Deze week de eerste editie van Guilty Pleasure Festival waar iedereen los gaat op de nineties.

‘Lisa (18): Laatst bleken we na het vrijen een condoom kwijt te zijn. Volgens mij zit het nog in mijn vagina. Is dat erg? Het is inmiddels twee maanden geleden.’

De seksvragenrubriek uit de Break Out. Een van die dingen die nu misschien wel nog leuker is om terug lezen dan in zijn eigen tijd.

Ledhandschoentjes, leggings onder rokjes, Captain Jack, de macarena en TMF-vj Jeroen Post: we kunnen ze daar laten waar ze vandaan komen: de nineties. Maar, hoe heerlijk zou het zijn om weer stipt half vier het schoolplein af te rennen en je vieze buurjongen voor te zijn door de Hitkrant uit zijn brievenbus te vissen? De nineties hebben genoeg ‘guilty pleasures’ voortgebracht: we noemen het hysterische cactusnaaldenkapsel van TMF-vj Vivienne, emotv voor gekwelde zielen van Dawsons Creek, cassettebandjes met eclectische mixjes van LL Cool J., Innercity en Technotronic en, misschien wel het hele oeuvre van 2Unlimited.

Om maar even met Ray en Anita te beginnen: die bestaan dus nog. Echt. En ja, ze treden ook nog op. Het was een ‘forste investering’ om ze te boeken voor de eerste editie van Guilty Pleasure festival zondag, zegt organisator Marc Pruijs, maar „het was het waard”. Uitverkocht. 4.000 bezoekers, zeventig procent vrouw.

Tuurlijk, zul je denken: nineties feesten - die zijn er genoeg. Maar bijzonder: Guilty Pleasure is bedoeld als sponsor voor zusje Gaasper Pleasure, een dag eerder op hetzelfde terrein. Want daarvoor gaat de kaartverkoop net iets minder hard, ondanks een sterke line-up met Gerd Janson, Reza Athar, Satori en Tornado Wallace. Conclusie: Nederland is verwend. Tegenwoordig hoor je ieder weekend dezelfde house en techno-eenheidsworst, zegt Pruijs. Met Gaasper Pleasure, het festival dat hij negen jaar geleden als buurtfeestje begon, vist hij in dezelfde vijver. In de beginjaren trokken alle hangjongeren uit de buurt naar de plas voor het festival. De laatste jaren ging het lastiger. Verzadigde markt. Dus zocht de organisator waar wel vraag naar is. Het ‘Vieze Meid’-podium op Gaasper Pleasure, doet het altijd „ heel goed”. Pruijs: „Er worden daar alleen maar foute, vunzige nineties-hits gedraaid. We moeten de tent vaak afsluiten omdat het te vol wordt.”

Dus is er nu een heel festival ‘fout’ . Kruisbestuiving is de gedachte achter Guilty Pleasure, dat de zondag van het voorheen tweedaagse Gaasper Pleasure heeft gekaapt. Grote vraag: gaat dat wel samen, een ‘serieus’ muziekfestival en een gebbetje? Pruijs zucht diep. „Dat is de quinoa-hype, laat ik het zo maar omschrijven. Iedereen doet ineens heel serieus over muziek, maar stiekem gaan ze het liefst los op guilty pleasures. Kijk maar naar de kaartverkoop: allemaal vrouw. Mannen willen hun eer hoog houden.”