Pennenmaker Bic stoot zich aan Nationale Vrouwendag

Dat een reclamecampagne gemakkelijk verkeerd kan vallen ondergebruikers van sociale media, ondervond pennenfabrikant Bic deze week nog maar eens. Op 9 augustus, Nationale Vrouwendag in Zuid-Afrika, zette de Bic-afdeling van dat land een foto op zijn Facebookpagina met een vrouw in pak die naar de camera lacht, met daarnaast de tekst Look like a girl, act like a lady, think like a man, work like a boss.

Daar waren meerdere mensen niet van gediend. „Waarom zou ik eruit moeten zien als een kind?”, reageerde iemand. „Waarom moet ik de wereld zien vanuit een mannelijke blik? Waarom zou ik moeten ‘denken als een man’ maar mag ik me niet ‘gedragen als een man’?”

Voor het van oorsprong Franse bedrijf Bic was het niet de eerste keer dat het aangepakt werd om vermeend seksisme: drie jaar geleden werd een roze pen op de markt gebracht die ‘comfortabel in een vrouwenhand’ paste. Onder meer comédienne Ellen DeGeneres trok toen van leer tegen Bic.

De foto is inmiddels weggehaald van Facebook. Eerst werd die vervangen door de uitleg dat de tekst van een blog voor zakenvrouwen kwam en „op geen enkele manier denigrerend tegenover vrouwen” bedoeld was. Daarna werd ook dat verwijderd, waarop een onomwonden mea culpa volgde: „Dit hadden we nooit moeten plaatsen.”