NBC steekt geld in Vox Media en BuzzFeed

NBCUniversal investeert aanzienlijk in twee grote digitale namen: Vox Media en BuzzFeed.

Volgens een gisteren officieel naar buiten gebrachte verklaring steekt het mediaconglomeraat 200 miljoen dollar (180 miljoen euro) in Vox Media, waar onder meer technologiesite The Verge en uitleg-bij-het-nieuws-site Vox onder vallen.

De investering van NBC bepaalt de totale waarde van Vox Media op zo’n 1 miljard dollar (ongeveer 895 miljoen euro). De partijen gaan samenwerken op het gebied van artikelen, advertenties en technologie.

Eenzelfde bedrag, ook van 200 miljoen dollar, steekt het mediabedrijf in entertainmentsite BuzzFeed, meldt The New York Times. BuzzFeed staat bekend om zijn lijstjesartikelen (‘17 leugens die je jezelf weleens verteld hebt’) die gemakkelijk veel gedeeld worden op sociale media en die slim gekoppeld worden aan adverteerders.

De investering is nog niet officieel bevestigd door een van de partijen, maar als het inderdaad doorgaat, zet dat de waarde van de site op ongeveer 1,5 miljard dollar. Ter vergelijking: de waarde van een traditionele uitgever als Time, Inc., van TIME Magazine, wordt geschat op 2,4 miljard dollar.