Horrorjaar van Atlas Iron voorbij, maar ellende nog lang niet over

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het fiscale horrorjaar van Atlas Iron is eindelijk voorbij. Maar erg opgelucht is het Australische mijnbouwbedrijf niet, schrijft The Sydney Morning Herald. Het draaide in 2014 een verlies van 1,4 miljard Australische dollar. Het jaar daarvoor mocht Atlas Iron nog 14 miljoen dollar winst opschrijven.

Volgens Atlas Iron-topman David Flanagan leed het bedrijf onder “extreem uitdagende marktomstandigheden”. Afgelopen jaar halveerde de prijs van ijzererts. Hierdoor moest de mijnbouwer in april tijdelijk de activiteiten stilleggen. Pas na nieuwe en pijnlijke onderhandelingen met aannemers kon Atlas Iron deze weer hervatten.

Door de geldproblemen vaardigde Atlas Iron eerder dit jaar ook al een waarschuwing uit dat het mogelijk schulden moest gaan herstructureren. Dat is slecht nieuws voor partners en investeerders. Atlas Iron hoopt na volgend jaar weer op de been te zijn. Maar de leningen zijn zorgwekkend, constateert The Sydney Morning Herald.

Iran kijkt naar Japan

Iran kijkt niet alleen naar het Westen voor consumptiegoederen als de internationale sancties verlicht worden, meldt The Japan Times. Vice-president Masoumeh Ebtekar sprak gisteren de hoop uit dat Japanse autofabrikanten hun hybride en elektrische auto’s in zijn land zullen gaan verkopen of zelfs bouwen.

Volgens Ebtekar hebben milieuvriendelijke auto’s een “grote toekomst in Iran”. The Japan Times denkt dat Iran een knooppunt kan worden voor Japanse producten in de regio. En niet alleen voor elektrische auto’s. Ebtekar liet weten ook andere soorten “groene technologieën” te willen verwelkomen in het land.

Hong Kong aan de Ubers

Bijna een derde van de inwoners van Hong Kong maakt gebruik van nieuwe digitale diensten zoals Uber, Airbnb en crowdfunding. Dat meldt de South China Morning Post op basis van een enquête van de Hong Kong Internet Registration Corporation (HKIRC).

Volgens de krant laten deze resultaten zien dat er een significante economische verandering gaande is in het gebied. Steeds meer consumenten laten traditionele vormen van eigendom varen door deel te nemen aan de zogeheten deel-economie. Al benadrukt de CEO van HKIRC, Jonathan Shea, dat deze ontwikkeling nog pril is.

Maar de economische impulsen zijn sterk. In april schatte PriceWaterhouseCoopers dat de markt voor marktverstorende diensten als Uber van 15 miljard dollar naar 25 miljard dollar zal groeien in 2025. De deeleconomie loopt nog wel tegen veel blokkades op. Eerder deze week viel de politie kantoren van Uber in Hong Kong binnen en arresteerde het chauffeurs vanwege het werken zonder de juiste vergunningen en verzekeringen.