Vier problemen waar Tinder zich beter druk om kan maken

Foto ANP

50 miljoen gebruikers. Dagelijks 1 miljard swipes en 12 miljoen matches. Tinder is een populaire datingapp, waar je met mensen in contact kan komen door ze naar links - afwijzen - of naar rechts - interesse tonen - te swipen.

Toch is er niet alleen maar positief nieuws. Vier problemen op een rij.

1. Weer een wisseling in de top

Chris Payne, voormalig bestuurder van eBay en Microsoft, gaat na vijf maanden alweer weg als topman.

En daar zijn natuurlijk wel grappen over te maken:
https://twitter.com/itsadamsmith/status/631745783818137600

Het besluit werd gezamenlijk genomen, zo verklaart Tinder-bestuurder Matt Cohler tegenover Re/code:

“It’s only been a few months, but everyone came to the realization, the board and Christopher, and all agreed it wouldn’t work out long term.”

Sean Rad, een van de oprichters van Tinder, neemt de plek van Payne in. Vorig jaar trad Rad nog terug als topman, omdat Tinder een meer ervaren man nodig zou hebben. Ook de rechtszaak die mede-oprichter Whitney Wolfe aanspande tegen Tinder na vermeende seksuele intimidatie zou er volgens Forbes een rol bij hebben gespeeld. Nu krijgt Rad een tweede kans.

2. Concurrenten

Tinder mag dan big business zijn, het is niet de enige app op de markt. Zo stappen mensen door de toenemende platheid op Tinder bijvoorbeeld over op datingapp Happn.

Inmiddels zijn er ook meer ‘vrouwvriendelijke’ apps. Wyldfire bijvoorbeeld, waar vrouwen bepalen welke mannen zich mogen inschrijven, en Bumble, waar vrouwen altijd het eerste contact leggen.

3. Ophef

Tinder is er alleen maar voor “casual sex” en veel gebruikers zijn niet eens single. Zomaar een paar verwijten die Tinder om de oren kreeg in de afgelopen maanden.

Tinder spreekt de beweringen tegen. Net als bovenstaande statistieken trouwens, afkomstig uit een onderzoek van GlobalWebIndex. Volgens Tinder zijn er bijvoorbeeld veel meer Tindergebruikers single. En de app zou alleen bedoeld zijn om nieuwe mensen met elkaar in contact te brengen. Medeoprichter en financieel directeur Justin Mateen van Tinder vorig jaar tegen The Guardian.

“We never intended it to be a dating platform.”

Vorig week verscheen een artikel op de website van Vanity Fair waarin journalist Nancy Jo Sales datingapps zoals Tinder en de effecten ervan op het datinglandschap analyseert. Het levert een niet echt een rooskleurig beeld op.

Toen vond Tinder het genoeg geweest. In 31 tweets reageerde het bedrijf.

Voor de liefhebber, alle tweets op een rij:

En dat leverde uiteraard de nodige reacties op:

Misschien waren de meer dan dertig tweets wat overdreven, geeft Tinder toe tegenover Wired:

“Our intention was to highlight the many statistics and amazing stories that are sometimes left unpublished, and, in doing so, we overreacted.”

Een vooropgezette PR-stunt denkt het Amerikaanse opinieblad Adweek. Het baseert zich daarbij op een Tweet van Buzzfeed-verslaggever Claudia Koerner die vooraf ingelicht zou zijn over de op handen zijnde Twitterstorm.

Tinder ontkent noch bevestigt de tweet van Koerner.

4. Geld

Sinds de oprichting van Tinder, nu bijna drie jaar geleden, heeft de app vooral geld gekost. En dat moet nu terugverdiend worden. Sinds afgelopen februari is er een betaalde versie: Tinder Plus.

In de betaalde versie kun je, anders dan bij de gratis app, onbeperkt swipen zonder reclame. Of de betaalde versie aanslaat, is niet bekend. Bij de laatste presentatie van de kwartaalcijfers van Tinders moederberdijf IAC wordt niet over Tinder Plus gesproken. Tinder zelf is niet bereikbaar voor commentaar.

De bedragen voor de betaalde versie variëren tussen de 1,99 en 19,99 euro. Hoe ouder je bent hoe duurder het wordt.

Tja, niemand beweert dat daten met de jaren makkelijker wordt.