China lanceert inspectieprogramma na ‘Tianjin’ - bluswater mogelijke oorzaak

Een vernietigde auto na de explosies op het industrieterrein in Tianjin. Foto AFP

China gaat een landelijk inspectieprogramma opzetten om gevaarlijke chemicaliën en explosieven in het land te controleren. Dat kondigde de Chinese regering vandaag aan, meldt persbureau Reuters. De aanleiding is de ramp in de kustplaats Tianjin, waarvan het dodental inmiddels is opgelopen tot 54.

De regering zei in de verklaring dat het hardhandig zal optreden tegen alle illegale activiteiten om de veiligheid binnen de chemische industrie te verbeteren.

Tianjin

Volgens Chinese media ontstond de knal in een opslagplaats waar “gevaarlijke goederen” in containers werden opgeslagen. De beheerder van de opslagplaats is Tianjin Dongjiang Port Rui Hai International Logistics. De Chinese president Xi Jinping heeft aangekondigd de verantwoordelijken “stevig aan te pakken”.

Het aantal mensen dat gewond is geraakt ligt op 700, van wie 71 ernstig. De explosies vonden in een grotendeels onbewoond district plaats, veertig minuten nadat een brand in de opslagplaats werd gemeld.

De explosies die woensdagnacht een halve minuut op elkaar volgden, waren op tien kilometer afstand te voelen. Hele kantoorgebouwen, containers en duizenden auto’s zijn verwoest. Volgens persbureau Xinhua had de eerste knal een kracht die gelijkstond aan drie ton dynamiet. Bij de tweede explosie was dat een kracht gelijk aan 21 ton TNT.

De explosies in de Chinese havenstad waren zo groot dat ze te zien waren op satellietbeelden en dat seismografen trillingen registreerden. Nog steeds stijgt rook op van de rampplek, waar nog brandjes woeden die nieuwe explosies zouden kunnen veroorzaken, volgens Chinese media.

Honderden Chinese experts zijn naar de plek van de ontploffingen gereisd, volgens Xinhua. Autofabrikanten, die grote aantallen auto’s in de haven hadden opgeslagen, melden schade. Het Franse Renault meldt dat 1500 van zijn auto’s zijn beschadigd. Japans Toyota zegt alleen geringe schade te hebben opgelopen aan auto’s en materialen.

Bluswater

Hoe de explosies hebben kunnen ontstaan, is nog niet bekend. De brandweer heeft kritiek te verduren gekregen van buitenlandse experts toen bekend werd dat in eerste instantie water was gebruikt om de brand te blussen, wat wellicht tot de ontploffingen heeft geleid.

Volgens de politie lag in de terminal vooral ammoniumnitraat, kaliumnitraat en calciumcarbide opgeslagen. Calciumcarbide reageert met water, waardoor het uiterst explosieve acetyleen of ethyn ontstaat.

Onder de doden zijn zeker zeventien brandweerlieden Volgens Chinese staatstelevisie zijn nog dertien brandweermannen vermist, van de meer dan duizend die op de ramp werden afgestuurd. Vandaag is een brandweerman gered nadat hij 32 uur ingesloten zat na de explosies.

Foto’s van de verwoestingen en verwondingen in Tianjin: