Wie kent nog een mallejan? Belgische verkeersregels zijn aan vernieuwing toe

De Belgische verkeersregels stammen uit de tijd dat op de weg nog DAF-wagentjes en 2CV-geitjes reden. En op het platteland paard en kar. In België wordt daarom gepleit voor het herschrijven van de verkeersregels. Een versie die wél te begrijpen is.

Vakantiegangers bij de grensovergang van Hazeldonk richting België op archiefbeeld. Foto ANP / Guus Schoonewille

Op de weg reden DAF-wagentjes en 2CV-geitjes. En op het platteland paard en kar. Het waren andere tijden in 1975, toen de huidige Belgische “wegcode” werd ingevoerd. In België wordt daarom gepleit voor het herschrijven van de verkeersregels. Een versie die wél te begrijpen is.

De Belgische wegcode is een document waar zelfs de baas van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid om moet lachen. ‘Wanneer de lading van een mallejan langer dan 12 meter is, moet een begeleider te voet achter de lading volgen’, zo luidt een van de bepalingen. Tegenwoordig vervoeren we afgehakte boomstammen toch echt met vrachtwagens, schrijft Karin Genoe in een opiniestuk in De Tijd.

‘Bron voor moeilijke quizvragen’

Genoe spreekt van een “moeilijk leesbaar, totaal verouderd en nodeloos ingewikkeld document”. “Een bron voor moeilijke quizvragen”. Ze geeft een paar voorbeelden:

  • “Dat je als bestuurder voorrang moet geven aan het zebrapad en dat je aan de kant moet gaan voor ziekenwagens met een sirene? Ik daag je uit om het op te zoeken in het verkeersreglement. Zo omslachtig is de formulering.”
  • “Zijn we er echt bij gebaat als er staat dat ‘een speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt’?” (Met speciaal geluidstoestel wordt eigenlijk gewoon de sirene van een politiewagen, ambulance of brandweerwagen bedoeld, red.). [...]
  • “Wie kan me deze zin uitleggen: ‘Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.’ Heerlijk helder? Vergeet het maar.”
  • “Het woord rijkswacht staat nog steeds in het reglement. Tot zes keer toe.Terwijl de rijkswacht opgeheven is na de eenmaking van de politiediensten in 2001.”

Ter vergelijking: in Nederland gebruiken we 76 woorden voor het gebruik van busbanen, in België zijn dat er 600. Of de voorrangsregels. In Nederland worden die uitgelegd in twee korte artikelen. België heeft er tien nodig.

Nog meer absurde bepalingen

De Morgen zocht de tien meest absurde of complexe bepalingen in de wegcode op. Dit is er eentje voor de liefhebber:

Art. 17.2.4. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden wanneer de in te halen bestuurder zelf een ander voertuig dan een fiets, een tweewielige bromfiets of een tweewielige motorfiets inhaalt, behalve wanneer de rijbaan drie of meer rijstroken heeft die bestemd zijn voor het verkeer in de gevolgde rijrichting.

We verzinnen het niet, schrijft De Morgen, maar artikel 56 schrijft precies voor hoe voertuigen en dieren die ‘vaartuigen jagen’ zich moeten gedragen. Bijvoorbeeld hoe ze moeten kruisen en inhalen:

Art. 56.2. In afwijking van het bepaalde in de artikelen 15 en 16 van dit reglement, geschieden het kruisen en het inhalen van de voertuigen en dieren die, om vaartuigen te jagen, zich op de linkerkant van de gevolgde weg voortbewegen, respectievelijk links en rechts.

Kortom, de Belgische wegcode, die al meer dan tachtig keer is aangepast, is aan vernieuwing toe. Genoe droomt al van een verkeersreglement op Europees niveau.

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant wil de wegcode wel aanpassen, maar weet nog niet of deze in zijn geheel wordt herschreven of alleen wordt aangepast.


Bekijk meer video’s van vtmnieuws op nieuws.vtm.be

Wie benieuwd is geworden. De wegcode is hier te vinden.